Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Experten efter Skavsta-krisen: Fler kommer försvinna

Skräcksiffror för flyget – ”turbulent decennium framför sig”

Uppdaterad 2021-03-15 | Publicerad 2021-03-13

Färre affärsresor, flyg i luften och avgångar.

Coronapandemin har tagit ett hårt grepp om inrikesflygandet – och resandet lär inte blir sig likt igen, tror experter.

– Det är inte miljön det handlar om utan folks bekvämlighet, säger Jan Ohlsson.

Tomt i väntsalen och parkerade flyg.

Förra året var ett tufft år för svenska flygplatser. På flera håll har trafiken varit i det närmaste obefintlig eller helt stått stilla sedan pandemins start.

Enligt flygtrafiksstatistik från Transportstyrelsen minskade antalet passagerare i linje- och chartertrafik på svenska flygplatser med 75 procent förra året i jämförelse med 2019. Totalt handlar det om 28,5 miljoner färre resenärer.

När det gäller inrikespassagerare minskade antalet med nästan 71 procent i fjol jämfört med året innan. Där handlar det om drygt 2 miljoner resenärer.

– Flygbranschen har det oerhört svårt just nu och man är nere på rekordlåga siffror, säger Simon Posluk, enhetschef på Transportstyrelsens avdelning för sjö- och luftfart.

Simon Posluk, enhetschef på Transportstyrelsens avdelning för sjö- och luftfart.

98 procent färre resenärer

Sämst utveckling har det varit för flygplatserna i Mora och Torsby som tappade 98 procent av sina resenärer i fjol. Minst dåligt har det gått för den i Arvidsjaur, en minskning med 47 procent jämfört med 2019.

För Skavsta, som tappade 93 procent av resenärerna i fjol, är det verkligen kniven mot strupen. Utan ekonomisk hjälp från kommunen kan flygplatsen gå i konkurs inom några veckor.

Simon Posluk betonar att antalet passagerare började minska redan före pandemin. Från 39 miljoner år 2018 till 38 miljoner 2019.

Några av anledningarna som han pekar på är: fler snabbtåg, ett ökat medvetande om klimathotet, flygskatten och ett förändrats affärsresande.

Den sistnämnda lär ha en stor påverkan framöver.

– Det finns mycket som talar för att vi inte kommer att resa över dagen för ett kort jobbmöte framöver. Detta till förmån för det nya digitala arbetssätt vi vant oss vid under pandemin, säger Simon Posluk.

Skavsta kan komma att gå i konkurs på grund av resenärstappet.

”Folks beteende har förändrats”

När resandet öppnar upp igen kan flygbranschen förvänta en viss förbättring, hävdar flygexperten Jan Ohlsson, som dock tror att flygmönstret kommer att se väldigt annorlunda ut.

– Pandemin har varit lång att folks beteende har förändrats. Detta är inte något som kommer vara en tillfällighet. Människor har vant sig vid mindre vardagsstress som minskat resande inneburit. Många inrikes mötesresor över dagen lära vara ett minne blott, säger han.

Jan Ohlsson tror att den faktor kommer att minska behovet av täta flygturer som vi hade innan pandemin. I stället lär det blir färre turer med större plan.

– Det är en bra utveckling ändå. För det förekom verkligen onödigt tjänsteresande före pandemin, säger Jan Ohlsson.

Flygexperten Jan Ohlsson.

I dag finns det 39 flygplatser i Sverige med någon form av trafik. Tio av dessa ägs av staten via bolaget Swedavia.

Även om flygplatserna hittills har överlevt väntar en tuff framtid. Under åren har allt fler aktörer som flyger inrikes försvunnit, vilket minskat konkurrensen. Det i sin tur har trissat upp biljettpriserna – och mycket talar för att de lär bli högre.

– Det är viktigt att vi får hit fler bolag. Konkurrens behövs för att få ner priserna så att fler som har behov av att flyga har råd att göra det, säger Jan Ohlsson.

Experten: En handfull flygplatser kommer försvinna

Men hur det går för våra svenska flygplatser framöver avgörs även av politiska beslut och av finansieringar av ägare, alltså hur mycket regionen och staten satsar på flygplatsen.

Om Jan Ohlsson får rätt kommer det finnas fler flygplatser som får det minst lika tufft som Skavsta framöver.

– Jag tror att en handfull flygplatser kommer att försvinna inom några år. Resten kommer få några dåliga år och behöva kämpa för överlevnad, säger Jan Ohlsson.

Men det finns sätt för flygplatserna att överleva, tror han. Exempelvis genom att satsa på charterresor och direktlinjer till länder som har många gästarbetare i Sverige.

Eller göra plats för fler fraktflyg, privata jetflyg och helikoptrar.

Viktigt med hållbara lösningar

En annan viktig del i det hela enligt Simon Posluk är ta fram klimatsmarta lösningar.

– Ska flyget skapa ett förtroende hos resenärerna måste man kunna visa att man hanterar sina klimat- och miljöproblem.

Han berättar att pandemin dessutom har påskyndat den utvecklingen.

– Det pågår många initiativ med elflyg och andra former som är mer klimatvänliga.

Men fler satsningar än så i flygbranschen lär vi inte se på länge. Öppningen av flygplatsen i Sälen lär därför bli den sista på ett tag, tror Simon Posluk.

– Flygbranschen kommer ha ett turbulent decennium framför sig.

”Jag tror att en handfull av flygplatser kommer att försvinna inom några år”, säger Jan Ohlsson.

Följ ämnen i artikeln