Black Friday är fortfarande den mest populära shoppingdagen i USA, här slår kunder in sina varor på Walmart under Black Friday 2014.
1 / 3Foto: Gunnar Rathbun / AP TT Nyhetsbyrån
Nu är det dags igen - för den allt populärare rean Black Friday. Traditionen kommer ursprungligen från USA. Men växer större i Sverige för varje år.
Den 24 november vid mindatt drar rean Black Friday i gång. Reatraditionen kommer ursprungligen från USA och infaller alltid dagen efter Thanksgivning.
Och i dag har de allra flesta Black Friday på sina läppar även i Sverige. Butikerna hetsar kunderna för fullt med reaklipp.
10 steg: Så utvecklades den svarta (eller röda) fredagen till Black Friday i USA:
Thanksgiving firas alltid den fjärde torsdagen i november i USA. Dagen efter är ingen officiell högtidsdag men de allra flesta är ändå lediga och skolorna stängda.
Dagen efter thanksgiving blev för första gången populär som en shoppingdag under sent 1920-tal, närmare bestämt 1924, då butikskedjan Macy´s annonserade sin högtidsrea under den årliga thanksgiving-paraden i New York. Men namnet Black Friday skulle komma decennier senare.
Först under 1930-talet började dagen efter Thanksgiving bli en riktigt populär shoppingdag. Men den stora depressionen saktade ner försäljningen rejält.
För att boosta och förlänga julshoppingen och ekonomin flyttade USA:s dåvarande president thanksgiving från sista helgen i november till den fjärde helgen under 1939–1941. Då kalldes den franksgiving.
Namnet Black Friday tros för första gången har yppats någon gång under 1950-talet i Philadelphia. Det var polisen som hänvisade till de stora horderna av människor och trafik kopplade till julhandeln och fotbollsmatcher.
Först under 1970 och 80-talet fick namnet Black Friday en ny innebörd eftersom fredagen efter thanksgiving blev den dagen då handlarna lyckades vända röda försäljningssiffror till svarta.
Allt eftersom hypen växte, växte även folkmassorna i butikerna.
Under 1990-talet var Black Friday en inofficiell högtid som började tidigt på morgonen, dagen efter thanksgiving, eftersom de allra flesta ändå var lediga. Black Friday blev då också starten på julhandeln. Folk köar hysteriskt för att få första tjing på favoritklippen och sover till och med utanför butikerna.
I dag är Black Friday fortfarande väldigt populär i USA men allt färre knuffas och trängs bland massorna. Enligt The Balance handlade endast 102 miljoner personer under Black Friday 2015 jämfört med 147 miljoner under 2012.
Istället har måndagen efter helgen, numera kallad Cyber monday blivit allt populärare. Det är e-handelns stora rea. Trots det är Black Friday den galnaste shoppingdagen i USA.
Så har det blivit en succé i Sverige:
Svenska butikshandlare smög igång med Black Friday-rean för första gången 2013, däribland Cdon.
2014 var det desto fler som hakade på, bland annat Siba, Elgiganten, Mediamarkt, Lekmer och Apple.
Sedan dess har det ökat för varje år och i år verkar Black Friday bli större än någonsin. En tredje de av handlarna planerar någon typ av kampanj. Enligt en undersökning gjord av Svensk Handel kommer 45 procent av de tillfrågade att handla under fredagens rea. 57 procent av dom tänker passa på och shoppa hem julklappar.
Handlarna är dessutom så pass stressade att de allra flesta tjuvstartat med Black Week och har nya reaerbjudanden som avlöser varandra dagligen framtill riktiga Black Friday.