Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Trendbrott - fler strejkar på Tesla

Olle Lindström/TT

Publicerad 2024-08-23

Allt fler deltar i strejken mot Tesla, enligt facket. Arkivbild.

IF Metall har lyckats locka fler Teslaarbetare till sig i den segdragna strejken.

– Det är strax över hälften av de anställda som strejkar nu, säger LO-fackets avtalssekreterare Simon Petersson.

I oktober har det gått ett år sedan IF Metall drog igång sin strejk mot elbilsjätten Teslas verksamhet i Sverige. Strax därefter hängde stora delar av LO-familjens alla förbund på i sympatiåtgärder, allt för att försvåra Teslas verksamhet.

Fackets krav: Kollektivavtal. Tesla säger nej. Och där står de fortfarande, i helt låsta positioner, och utifrån sett har väldigt lite hänt.

IF Metall har under resans gång haft svårt att få till en heltäckande strejk. Annars hade nog den amerikanska biljätten tvingats ge med sig för länge sedan. Många, en klar majoritet, av de anställda har nobbat facket och därmed jobbat på som vanligt.

Vänt i sommar

Men nu har det börjat vända.

– Under sommaren så har vi sett ett stort inflöde av nya medlemmar på Teslas olika anläggningar i Sverige. Och det har ju varit väldigt positivt, säger Simon Petersson.

Enligt honom har antalet ökat med 20 procent till nu 50 medlemmar.

– Därmed har vi nått över 50 procent, säger Simon Petersson.

Att fler lägger ner arbetet ökar trycket på Tesla, det är Simon Petersson övertygad om, även om bolaget fortsatt flyger in personal från utlandet, något facket kallar strejkbryteri.

– Den här ökningen av antalet medlemmar innebär ju ett ännu större tryck på TM Swedens (Tesla i Sverige) anläggningar. Det är fler personer ute i strejk. Det blir svårare att bedriva verksamheten, säger han.

Svårt avgöra

Men, som sagt, än har inget hänt. Tesla lyckas få in bilarna till Sverige via lastbil sedan hamnarna blockerats av facken i såväl Sverige som Finland, Norge och Danmark. Huruvida bolagets försäljning av nya bilar påverkats av konflikten är svårt att säga. Tesla behåller ungefär sin marknadsandel på elbilar i Sverige, på en marknad som har varit allmänt i fallande under senaste året.

Simon Petersson vill inte gå in på i vilken utsträckning, hur och när han pratar med TM Swedens ledning för att hitta en lösning på konflikten. Men det är inte dött, säger han.

Om drygt två månader har strejken pågått i ett år. Håller ni på fortfarande då?

– Det är ju vår förhoppning att den inte gör. Utan då har vi löst ut de här frågorna. Men vi är redo om det så skulle behövas längre tid än ett år.

Hur mycket kostar det här Metalls strejkkassa?

– Vi skrapar lite på toppen av den just nu. Så det är inga problem alls faktiskt, säger Simon Petersson.

Följ ämnen i artikeln