Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Ny studie: Butiker följer inte nya lagen inför Black Week

Publicerad 2022-11-22

Fyra av tio reaerbjudanden från e-handlare kan bedömas som olagliga.

Inför Black Week ökar också 13 procent av erbjudandena i pris.

– Den nya realagen har gjort att vi fått högre priser i oktober, då butikerna vill ha ett högt pris att jämföra sina rabatter mot under Black Friday-rean, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt.

Den 1 september infördes en ny realag i Sverige, som enligt Konsumentverkets hemsida innebär att företag måste skriva ut vad det lägsta priset för produkten har varit de senaste 30 dagarna före prissänkningen, vid sidan av rea-priset.

En ny studie från jämförelsesajten Prisjakt visar nu att sju av tio e-handlare inte följer den nya lagen.

Detta genom att de inte visar en produkts lägsta pris under den senaste månaden. Studien visar också att hela fyra av tio erbjudanden med hög risk bedöms som olagliga.

Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt.

Inför att e-handlarna sätter sitt 30-dagarspris ökar också 13 procent av erbjudandena i pris, för att sedan rabatteras under Black Week, enligt Prisjakt.

– Den nya realagen har gjort att vi fått högre priser i oktober, då butikerna vill ha ett högt pris att jämföra sina rabatter mot under Black Friday-rean. Det här med smyghöjningar har inte heller minskat, snarare tvärtom. Det är inte nödvändigtvis olagligt att göra såhär, men det är viktigt för konsumenter att ha koll på, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt, i ett pressmeddelande.

Flera e-handlare höjde priserna i oktober

I studien har Prisjakt undersökt över åtta miljoner erbjudanden på över 1,5 miljoner produkter som finns på svenska nätbutiker.

Enligt den nya lagen ska butiker jämföra sina Black Friday-rabatter med det lägsta priset de sålt varan för under de senaste 30 dagarna.

I och med detta har Prisjakt undersökt hur vanligt det är att butiker höjer sina priser innan detta pris ska sättas – för att på så vis kunna skylta med en högre rabattsats.

Studien visar att 38 % av varorna gick upp i pris under oktober månad i år. 15 procent av varorna gick upp mer än 10 procent i pris.

– Det är otroligt otydligt just nu. Alla butiker tolkar lagen på sitt eget vis, vilket gör att det blir svårt för konsumenter att veta om det är en bra deal eller inte. Det bästa vore om Konsumentverket förmedlade riktlinjer om hur butikerna ska tolka lagen i praktiken, det skulle hjälpa både butiker och konsumenter, säger Oscar Hagman.