Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Så arbetar Sveriges bästa telefonförsäljare

Tjänar uppemot 100 000 varje månad

Publicerad 2021-09-22

För sex år sedan började Kalmarbon Emil Svensson sälja telefonabonnemang.

Nu är han en av landets absolut bästa telefonförsäljare.

I podden ”Topp 1 i Sverige” berättar han om sina knep – och hur han tjänar mellan 60 000 och 100 000 kronor i månaden.

Många blir irriterade och kastar luren i örat. Andra svarar inte.

Det är inom ett bespottat skrå som telefonförsäljaren Emil Svensson lyckats bli utomordentligt skicklig.

Den 26-årige Kalmarbon, som till vardags säljer privata telefonabonnemang, har lyckats vinna ”Årets säljare” tre gånger. Han har dessutom blivit ”Månadens säljare” – 12 gånger i sträck.

Emil Svensson, som gästar det sjätte avsnittet av Aftonbladets podcast ”Topp 1 i Sverige”, berättar om hur han nått sitt säljmål för året redan i maj.

– Jag ser det som en tävling mot mig själv varje månad.

Kan tjäna 100 000 på en månad

Att vara telefonförsäljare innebär att lönen varierar månad till månad. Emil Svensson berättar i podden för programledaren Mauri Hermundsson att han som mest sålt drygt 100 abonnemang på en dag. Då tjänar man därefter.

– Ungefär ligger jag mellan 60 och 100 000 kronor i månaden. Jag kämpar för varje krona, säger han.

Mauri Hermundsson träffar Sveriges kanske bästa telefonförsäljare Emil Svensson.

”Står bakom varje sälj”

Att bli uppringd av telefonförsäljare i tid och otid kan vara irriterande. Dessutom finns det en del skojare som sysslar med bedrägeri via telefon. Men Emil Svensson menar att det i dag kräver mer regler än någonsin, som krävt att telefonförsäljning blivit mer seriöst.

– Många tillfällen kan jag sänka kundens räkning, om de ligger i fel abonnemangsform. Jag skulle kunna stå bakom varje sälj som jag gjort, säger han.

Kontrollfrågan – säljarens knep

En vanlig dag på jobbet kan bestå av 300 samtal. Emil Svensson har med åren mejslat fram ett säljrecept med olika knep. Det kan bestå av att anpassa sig efter den han pratar med och försöka förstå deras personliga behov. Men det kan också vara att ställa kontrollfrågor till personen på andra sidan linjen.

– Att fråga ”förstår du vad jag menar?” kan vara ett sätt att veta att kunden är med och att allt är tydligt, det tycker jag är viktigt, säger han i podden.