Varnar för ”otäcka” telefonbedragarna
”Som konsument får man hela tiden leva med risken”
Publicerad 2021-06-03
Telekområdgivarna varnar för att telefonbedrägerierna ökar.
Det rör sig om flera former av bedrägerier som kan bli riktigt dyra för dig som konsument.
– Som konsument får man hela tiden leva med risken att det kan bli så att man får stå för det här, säger Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna.
I en ny rapport över årets första tre månader ser Telekområdgivarna att bedrägerier blivit ett allt större problem för både konsumenter och telefonoperatörer.
– Det har ökat mer och mer. I synnerhet under coronapandemin har vi sett fler bedrägerier av olika slag som förekommer, säger Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna.
Han räknar upp de tre vanligaste typerna, som kallas spoofing, phishing och wangirisamtal.
”Otäck form av bedrägeri”
I december förra året seglade en annan typ upp, då konsumenter fick sms som såg ut att komma från Postnord eller Elgiganten. Sms:et innehöll en länk och genom att klicka på den laddas ett virus ned i telefonen. Det fick telefonen att börja kommunicera med dyra betaltjänster i Japan.
– Man kan då få en räkning på några tusen kronor för att man aktiverat den här länken och släppt in viruset. Det är en otäck form av bedrägeri som är svårt för många att värja sig mot, i och med att det är så försåtligt gjort, säger Mattias Grafström.
Wangirisamtal handlar om att du blir uppringd från ett okänt nummer i utlandet. Bedragarnas mål är att du ska ringa upp numret.
– Det här går också till väldigt dyra nummer i utlandet, som gör att man får höga räkningar för det här.
Det stora problemet för den som drabbats är att kräva ersättning, eftersom det är oklart vem som bär ansvaret. I dag finns ingen praxis, därför slutar oftast tvister om betalningsansvar med att konsumenten, som är den som aktivt klickat på en länk eller ringt ett nummer, tvingas ta smällen.
– Men det har man ju ingen aning om. Hur ska man förstå att det kan få sådana konsekvenser?
Vissa har lurats på hundratusentals kronor
Därför vill Telekområdgivarna varna konsumenterna.
– Som konsument får man hela tiden leva med risken att det kan bli så att man får stå för det här, säger Mattias Grafström som sett fall där enskilda personer lurats på hundratusentals kronor.
Under coronapandemin har även ovana dator- och mobilanvändare tvingats använda teknik som för dem är ny och främmande, något som så klart gynnat bedragarna, enligt Mattias Grafström.
Hur ska man kunna skydda sig?
– Man måste vara extremt försiktig. Det krävs att man är vaken och aktiv. Hellre låta bli att klicka på en länk i ett sms än att chansa, det är verkligen grundregeln.
Så uppmaningen är att vara vaksam?
– Ja, extra mycket nu, tycker jag. Vi ser att det pågår och att det sannolikt snarare kommer att öka än att minska, säger Mattias Grafström och tillägger:
– Som konsument måste man vara väldigt försiktig och säkerställa att man inte klickar på länkar, loggar in eller ringer tillbaka till okända nummer om man verkligen inte är helt säker på att det är något bedrägeri bakom.