Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Produktförsäkringar kan vara onödiga

Publicerad 2012-10-08

Så vet du om du behöver teckna en extra försäkring när du köper elektronikprodukter

Många konsumenter tecknar extra försäkringar när de köper tv-apparater eller datorer.

Men oftast är det onödigt – och elektronikjättarna tjänar stora pengar på försäkringarna.

– Gissar att det är en ganska god affär för kedjorna, säger Konsumentverkets jurist Joel Westerlund till TT.

Du har säkert varit med om det flera gånger. När du precis har bestämt dig för att köpa en tv eller dator erbjuds du även att köpa en försäkring för ett par hundralappar i månaden som täcker en eventuell skada på produkten. Det kan då vara svårt att säga nej, eftersom man inte vill att den dyra elektronikprylen ska gå sönder.

Försäkringarna kostar ofta runt tio procent av varan, bara för ett år, vilket blir mycket pengar i längden.

Lönsam affär för butiken

Men många gånger är det onödigt att teckna en tillläggsförsäkring, även om säljaren säger annat.

Många hemförsäkringarna täcker i dag samma typer av skador som de försäkringar du erbjuds att köpa till i butiken. Du har även ett starkt konsumentskydd och har garanti på varan i ett år, samt reklamationsrätt i tre år. 

Men för elektronikkedjorna har tilläggsförsäkringarna blivit en lönsam affär.

Bolaget Resurs som bland annat säljer försäkringar och finansieringslösningar till Siba-kunderna gjorde exempelvis en vinst förra året på 339 miljoner kronor, uppger TT. Resurs ägs till hälften av Siba.

Vanlig försäkring

Enligt Konsumentverket och Finansinspektionen tecknas det omkring 3,5 miljoner produktförsäkringar årligen i Norden. Elgiganten säger att en försäkring säljs till ungefär var 15:e produkt och ungefär två procent av den totala försäljningen utgörs av försäkringar, enligt TT.

Konsumentverket har haft synpunkter på att tilläggsförsäkringarna erbjuds i ett stressat läge för kunden, och oftast på försäljarens initiativ och med ofullständig information.

Konsumentverket vill dock inte uppge om det är en bra eller en dålig affär att köpa en tilläggsförsäkring.

"Försäkringsvillkoren är tydliga"

Många väljer dock att anmäla misslyckade försäkringar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, men där får kunderna ofta ingen hjälp.

– Många anmäler och säger att "försäljaren sade att den skulle täcka allt, men så gör den inte det". Men försäkringsvillkoren är tydliga, säger Cecilia Blomqvist, områdesansvarig för försäkringar på ARN.

Därför kan det vara en bra idé att du innan du beger dig till elektronikaffären för att köpa en pryl, ordentligt undersöker vad just ditt försäkringsbolag täcker om en olycka skulle vara framme. Då kan du enkelt och tryggt tacka nej om du skulle bli erbjuden en försäkring du inte behöver.

Följ ämnen i artikeln