Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Fulreor fortsätter: "Bedrövligt av företagen"

Johanna Ekström/TT

Publicerad 2024-09-02

En lagändring skulle förhindra så kallade fulreor. Men en ny rapport från Konsumentverket visar att den två år senare knappt har fått effekt.

– Det är bedrövligt att företagen struntar i det, säger Maria Wiezell på Sveriges konsumenter.

Konsumentverket slår i en ny rapport fast att en lagändring som skulle sätta stopp för fuskande med reor knappt har fått någon effekt.

Myndigheten har både kontrollerat e-handlare och fysiska butiker inom dagligvaruhandeln.

Maria Wiezell, konsumentvägledare och expert på konsumenträtt på Sveriges konsumenter, är inte förvånad över resultatet.

– Många vittnar till oss om att företag först höjer priserna för att sedan sänka dem inför en rea, säger hon.

”Otroligt synd”

Enligt prisinformationslagen ska företag vid rea ange vad det lägsta priset på produkten har varit de senaste 30 dagarna. Något som alltså brister enligt granskningen.

– Det är bedrövligt att man som företag struntar i en regelförändring som ska ge konsumenter en schysst chans att kunna jämföra priser, säger Maria Wiezell.

Isabella Ahmadi, konsumentexpert på jämförelsesajten Prisjakt, tycker att det är ”förbluffande” att företagen inte har följt reglerna.

– Jag tycker det är otroligt synd att butikerna, både fysiska och e-handeln, inte har hörsammat lagen. Den kom till för att komma tillrätta med fuskreor och skydda oss konsumenter, säger hon.

Isabella Ahmadi säger att det också innebär att de företag som sköter sig blir förlorare, eftersom de då konkurrerar på olika villkor.

– Det är svårt som konsument att veta vem som följer lagen. Och när vi vet att många inte gör det blir det väldigt mycket som en riktig readjungel, säger hon.

Kan ge vite

Enligt Maria Wiezell är ett problem att konsumenter inte känner till den nya lagändringen.

– Då finns ingen press på företagen att följa den, eftersom vi är dåliga på att anmäla när reglerna inte följs, säger hon.

Konsumentverket har möjlighet att dela ut vite till företag som bryter mot lagen. Maria Wiezell hoppas att myndigheten kommer att ta till det oftare.

– Företag som inte sköter sig ska inte få en massa chanser, säger hon.

Civilminister Erik Slottner (KD) skriver i en kommentar till TT att han tror att ”de flesta företagen vill göra rätt”, och pekar på att en majoritet har rättat sig när Konsumentverket påpekat en brist.

”Det är bra att Konsumentverket nu gjort den här granskningen och meddelat att man planerar nya tillsynsinsatser under hösten, med anledning av bristerna som påträffats”, skriver han vidare.

Följ ämnen i artikeln