Ilskna taxiförare i protest mot företaget
Cabonlines svar: Vi sitter i samma bil
Uppdaterad 2020-04-06 | Publicerad 2020-04-04
Högljudda protester och stora demonstrationer.
Taxiåkerier knutna till jätten Cabonline är upprörda på sin arbetsgivare.
– De struntar fullständigt i oss, säger åkaren Nezdad.
Ljudet från biltutorna dånade utanför Cabonlines kontor i Stockholm den 26 mars, dagen efter löning.
Uppretade taxiåkare har upprepade gånger samlats för att protestera mot dyra avgifter och vad som, enligt dem, är orimliga avdrag på avräkningarna.
Åkarna har tröttnat på hur de behandlats av sin växel, taxikoncernen Cabonline, i coronakrisen.
– De bara piskar på oss att vi ska jobba, jobba, jobba utan att det finns några jobb. Min ekonomi har påverkat familjen och mina barn. Jag kommer troligtvis gå i konkurs den här månaden, säger en åkare som vill vara anonym.
– Snart kommer minst 300 åkare gå i konkurs från Cabonline.
Men bolaget låste dörren och har vägrat att svara i telefonen, enligt en annan åkare.
– Jag har försökt få tag på dem i en och en halv vecka men får inget svar.
Nordens största taxiföretag
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med 3 000 anslutna åkerier och cirka 5 700 taxibilar i Sverige, Norge, Finland, Danmark. Taxiföretagen knutna till Cabonline får betala en växelavgift om 12 500 kronor varje månad för att få köra åt dem.
Under torsdagen hölls en sammankomst på Gärdet i Stockholm där flera av bolagets anslutna taxiförare träffades för att prata om den situation de befinner sig i. Minerna bland kollegorna var minst sagt dystra.
– Det är jätteallvarligt. Alla stödpaket från staten är utformade för att alla ska kunna ta del av dem, men inte taxibranschen. Samtidigt struntar Cabonline fullständigt i oss, säger taxiåkaren Nezdad.
Vad önskar du att de gjorde?
– Jag har framfört till ledningen att de ska sänka vår avgift tills det här är klart. Eller om någon åkare vill ställa av sin bil ska de slippa betala någon avgift. Flera åkare har redan gått i konkurs, säger han.
”Ingen information”
När hela taxibranschen nu har dragit ned i coronakrisen har koncernen erbjudit åkarna att sänka den fasta avgiften på 12 500 kronor med 3 750 kronor under två månader. Pengarna ska betalas tillbaka igen under hösten, vilket taxiåkarna ställer sig kritiskt till.
– Det är något som de gör för att åkarna ska vara tysta, säger en åkare.
Han berättar vidare att han har lånat pengar till växelavgiften från företaget, och att de kommit överens och skrivit papper på att de ska dra av 5 000 kronor på lönen varje månad.
Nu drog Cabonline i stället 18 666 kronor.
– Jag har inte fått någon som helst information om detta.
Cabonline tillbakavisar uppgifterna
Ulf Samell, presschef på Cabonline Group i Sverige, säger att företaget har full förståelse för att åkarna är upprörda. Men att de pengarna som de nu dragit av från ”ytterst få berörda åkares avräkning”, handlar om ett tidigare korttidsförskott från företaget som ett antal åkare nu ska betala tillbaka.
– Vissa åkare har förskott som det nu har det blivit dags att återbetala, säger han och lägger till att berörda åkare ska ha blivit informerade på förhand.
Han tillbakavisar samtidigt påståendet om att åkare inte kan kontakta företaget.
– Vi har till och med upprättat en särskild rådgivningslinje för åkare att höra av sig, säger Ulf Samell.
Det blir en rejäl smäll för den enskilda åkaren när de just nu har få körningar, och samtidigt går från att betala 5 000 till 18 666 kronor i månaden. Hur tänker ni kring det?
– Vi kan inte uttala oss om en enskild åkare.
Men, lägger han till, de har förståelse för åkarnas upprörda känslor i situationen.
– Vi sitter i samma bil. Det som är viktigt nu är att arbeta tillsammans för att ta sig igenom de här tuffa tiderna, säger Ulf Samell, presschef på Cabonline Group.
”Coronakrisen har ingen skyldig”
När Aftonbladet frågar presschef Ulf Samell hur företaget ställer sig till påståendet att runt 300 åkare riskerar att gå i konkurs, svarar han:
– Just nu jobbar vi dag för dag, eftersom det är en sån extrem situation för alla. Vi som andra branscher kommer att se konkurser, men vi kan inte spekulera i omfattningen. Vi följer löpande utvecklingen och råd från experter, Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter. Och coronakrisen har ingen skyldig.
Cabonline har nu meddelat sina anställda om att de korttidspermitterar en stor del av sin personal. Enligt Ulf Samell berör det ”nästan alla” av företagets anställda.