Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Fick drömhus efter katastrofbranden

Uppdaterad 2013-11-12 | Publicerad 2013-10-25

”Jag hade valt rätt försäkring”

Med huset i lågor och livet i kaos var det en tanke som stack ut.

”Vad stod det i villaförsäkringen?”

– När morgonen grydde kom försäkringsbolaget med kontanter. Vi hade valt rätt försäkring, säger Janne Forslöv.

Mitt i natten väcktes Janne och Kay Forslöv utanför Gävle av sina oroliga hundar.

Det luktade brandrök men brandvarnaren var tyst. Kay tänkte att det var någon granne som eldade.

Men när hon öppnade dörren reagerade brandvarnaren – och nu blev det bråttom.

Kay tog en hund under varje arm och sprang mot ytterdörren men i röken och stressen sprattlade den ena hunden ur hennes grepp och försvann in i röken.

Med den andra hunden i behåll tog sig Kaj och Janne sig ut ur huset.

Chockade kunde de bara se sitt hem brinna ned till grunden.

”Nu blir det mycket jobb och krångel med försäkringsbolaget, tänkte jag”, säger Janne i dag.

”Allt hade försvunnit”

Han delade sina försäkringserfarenheter med allt för många andra.

Att försäkringsbolag hänvisar till finstilta paragrafer och alltid hittar omständigheter som gör att försäkringen inte gäller just den här gången. Tyvärr. Ledsen.

Men Janne hade fel.

Redan morgon efter branden kom en representant från bolaget med kontanter till kläder och mat.

– Allt hade ju försvunnit. Inte ens plånboken fanns kvar. Jag fick köra ned sedlarna i pyjamsfickan, säger Janne.

De tog in på ett hotell i Gävle men stannade bara i tio dagar. ”Svårt att bo i ett rum för två vuxna och en hund.”.

En granne erbjöd dem att bo i ett hus som skulle säljas. De sa ja.

– Försäkringsbolaget tog kostnaden och samtidigt fick vi frågan hur vi ville göra med försäkringsbeloppet: engångssumma, likvärdigt hus, nybyggt eller om vi ville bo kvar i huset vi lånat och få det renoverat.

Kay och Janne ville ha nytt.

– Vi tänkte oss ett hus på kanske 100 kvadrat. Det är ju lagom för två personer.

Men försäkringsbolaget trugade.

– De föreslog en jättekåk, den största i katalogen, 165 kvadrat, säger Janne.

Kaj och Janne sa ja.

”Inte behövt göra nåt”

Men innan huset var klart hade försäkringsbolaget också trugat på dem en 70 kvadratmeter stor altan, ”varav 28 inglasad” och en braskamin.

– Det höjer mysfaktorn och ska ni sälja någon gång så ger den säkert 40 000 kronor extra, trugade försäkringsbolaget.

Är det korrekt att anta att du är nöjd med försäkringsbolaget?

– Ja, absolut. Vi har inte behövt göra nåt. Allt har flutit på. Försäkringsbolaget och husbyggaren har skött allt. Det brann i augusti och vi fick nycklarna och flyttade in i nya huset den första maj.

Ni har förstås alla försäkringar hos samma bolag?

– Nej, bil och lösöre sköter ett annat bolag. De har också varit bra men jag har inte skrivit livstidskontrakt. Jag kan tänka mig att byta framöver om jag hittar något bättre.

Har du koll på din villaförsäkring?

Jan Huss

Följ ämnen i artikeln