Metro säger upp 20 anställda
”Det här är ohyggligt uppslitande”
Uppdaterad 2019-08-12 | Publicerad 2019-06-28
Nu står det klart: Förhandlingar mellan fack och arbetsgivare slutade i oenighet och 20 anställda på den krisande tidningen Metro får gå.
– Nu slås den här gemenskapen och arbetsplatsen sönder, säger Åsa Larsson, lokal klubbordförande på Metro.
Framtiden för Metros journalister har varit oviss och utspelen från vd Christen Ager-Hanssen långt ifrån glasklara. Först gick han ut och sade att ”journalister inte passade in i Metros affärsplan”, för att sedan backa från uttalandet.
Nu står det i alla fall klart att 20 anställda på tidningen får gå, efter att förhandlingar mellan fack och arbetsgivare slutat i oenighet, skriver facktidningen Journalisten. Kvar på Tidnings AB Metro blir fyra tjänster.
"Slås sönder"
– Det här är ohyggligt uppslitande, det är vänner och kollegor som sägs upp från en redaktion som kämpat så hårt genom åren. Vi har kämpat för tidningen, för journalistiken och för varandra, och nu slås den här gemenskapen och arbetsplatsen sönder, säger Åsa Larsson, lokal klubbordförande på Metro, till tidningen.
Några av de som sägs upp kommer att erbjudas jobb i ett annat företag som investmentbolaget Custos äger. Tanken är att de ska fortsätta göra journalistik för Metro men facket har fått blankt nej på att de som anställs där ska omfattas av Journalistförbundets kollektivavtal.
– Till viss del kommer arbetet att fortgå, men det är mycket som går förlorat. Jag hoppas att alla redaktioner som letar efter suveräna medarbetare är på tårna nu, säger Åsa Larsson till Journalisten.
Köpa innehåll
Vd Christen Ager-Hanssen säger till Kulturnyheterna att han rekommenderat styrelsen om uppsägningarna.
– Jag anser att man med den fasta kostnaden inte har flexibilitet att styra innehållet på ett riktigt sätt. Jag tror man kan hålla nere kostnaderna genom att inte ha redaktörer och ha frilansare och köpa innehåll och inte vara låst i massa avtal, säger han.
Huruvida Metro fortsatt kommer att vara en journalistisk produkt så säger Ager-Hanssen att Metro först och främst i dag är en "nätprodukt som har en ambition att engagera".