Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Din jobbflirt – chefens problem

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-16

Över hälften av svenska chefer tycker att kärlek på jobbet skapar problem

Din flirt på jobbet kan bli en mardröm för chefen. Över hälften av alla tillfrågade chefer tycker att kärlek på jobbet leder till problem, enligt en undersökning i tidningen Chef.

Samtidigt är det få som tycker att chefen ska lägga sig i.

– Det är tabu att arbetsgivaren lägger sig i privatlivet, säger Nina Jansdotter, karriärcoach.

Härligt för dig, svårt för chefen En jobbflirt kan leda till trassel på jobbet, för alla, tycker en majoritet av svenska chefer.

Kärlek på jobbet hör knappast till ovanligheterna, och konstigt vore väl annars. Det är få människor vi umgås med lika mycket som våra arbetskamrater. Men när privatlivet invaderar arbetsplatsen kan problem lätt uppstå. Problem som många chefer står handfallna inför.

I en undersökning gjord av tidningen Chef har 500 svenska chefer fått svara på frågor kring kärlek på jobbet. 55 procent av dem är överens om att relationer på arbetsplatsen leder till konflikter och problem. Ändå tycker bara tre av tio att chefen ska lägga sig i om sådana problem uppstår.

– Siffrorna kan tyckas rimmar ganska illa. Men det kan kännas konstigt att som chef lägga sig i en medarbetares privatliv, även fast det i grunden handlar om att det går ut över jobbet. Den balansgången är svår, men man måste tänka på verksamhetens bästa, säger Catharina Nordlund, chefredaktör på tidningen Chef.

Risk för skitsnack

Karriärcoachen Nina Jansdotter har kommit i kontakt med den här typen av problematik många gånger i sitt arbete. Hon tycker det är viktigt att chefen måste förekomma problemen innan de blir för stora.

– Man kan väl tycka att chefen inte ska bry sig om sådant, men problemen kan snabbt bli stora. Folk kan se mycket misstänkta jävsituationer i tillsättningar av tjänster, lönesättning, affärshemligheter och liknande. Det kan bli mycket skitsnack, säger Nina Jansdotter.

Bra med regler

Att företaget har något slags regler för hur man ska hantera relationer på jobbet är därför viktigt, så att chefen lättare och snabbare ska kunna ta tag i problemen, menar Nina Jansdotter. Och Catharina Nordlund håller med.

– I bästa fall har man i förväg en policy som säger hur chefen ska sköta det. Då vet man alltid hur man ska göra och samtidigt kan det kännas lättare att ta det där steget in i den anställdes privatliv om man har något att luta sig mot, säger Catharina Nordlund.

Följ ämnen i artikeln