Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Hussäljarna jublar efter Solsidaneffekt

Publicerad 2012-10-17

Antalet sökningar på Saltsjöbaden ökar på bostadssajterna efter att serien visas

Den populära tv-serien Solsidan har nu fått effekt på bostadsannonserna.

Den populära tv-serien Solsidan verkar ha fått effekt på bostadsmarknaden.

Efter att programmet hade haft säsongspremiär ökade antalet sökningar på orten Saltsjöbaden med 87 procent på bostadssjaten Hemnet.

– Vi kan verkligen tala om en Solsidaneffekt, säger försäljningsdirektören Andreas Löwgren.

Humorserien Solsidan med bland andra Johan Rheborg, Mia Skäringer och Felix Herngren ses varje vecka av nästan två miljoner tittare.

Och nu har den populära serien gjort avtryck på bostadsmarknaden. På bostadssajten Hemnet ökade antalet sökningar på Saltsjöbaden – orten där serien utspelar sig – med 87 procent efter att Solsidan hade säsongspremiär den 8 oktober.

Knep för säljarna

– Jag tror att det är en kombination av människor som dels är nyfikna på hur husen ser ut i Saltsjöbaden, men också folk som blir seriöst intresserade av att flytta dit efter att ha sett serien, säger Andreas Löwgren som är försäljningsdirektör på Hemnet.

För de som bor i Saltsjöbaden och är i säljartagen kan intresset för orten vara ett bra säljarknep.

– Det är klart att det får ett stort pr-värde för huset som ska säljas, och säljaren kan trycka på att huset ligger i Saltsjöbaden eller Solsidan för att öka intresset för annonsen, säger Andreas Löwgren.

Besökarna minskar

När Solsidan sänds klockan 20 på söndagskvällar märker Hemnet också att antalet besökare på sajten sjunker kraftigt, för att sedan öka igen i reklampausen, och sedan minska igen fram till 20.30 när programmet är slut.

– Antalet besökare minskar med nästan 30 procent när Solsidan visas. Men vid 21-tiden när människor har sett klart serien och satt på datorn når vi en peak och folk letar efter objekt i Saltsjöbaden.

En vanlig söndag har Hemnet cirka 400 000 besökare.

Följ ämnen i artikeln