Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Klampa in våren

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-26

Träskor à la 70-tal är tillbaka –
trendigast i år är de skyhöga

En av 1970-talets hetaste flugor har gjort comeback.

Svenska skomärket Swedish Hasbeens förde in träskon på modehimlen.

I år hakar Chanel på trenden med skyhöga, nitprydda modeller.

Det hela började sommaren 2005 i Skåne. Emy Blixt var hemma i barndomsbyn och slank som vanligt ner till den lilla skoaffären. Där fanns ett gammalt lager med träskor från 70-talet.

– Jag har alltid tyckt att de där modellerna var lite spexiga.

Under hela 1980-90-talet kunde man inte ha dem. Men nu kände jag att tiden var mogen, säger Emy.

Utvecklade klassikern

Hon köpte hela lagret och började sälja träskor på stockholmsbutiken Tjallamalla.

Efterfrågan var så stor att hon bestämde sig för att satsa på egen tillverkning och utveckla de klassiska modellerna.

Och det har gått mer än bra. År 2007 bestämde sig Emy och kollegan Cilla Wingård för att starta Swedish Hasbeens tillsammans. I dag säljs det svenska märket i tio olika länder.

”Hög klack mer fashion”

Trenden verkar hålla i sig.

Det märktes bland annat på årets lantliga Chanel-visning i Paris, där skyhöga varianter av träskon bars till romantiska klänningar.

– Ju högre klackarna är desto mer fashion känns det. Vi satsade redan från början på att återlansera de höga träbottnarna och nu har vi kommit in fint på den amerikanska marknaden, säger Emy.

Den klassiska skon klampar in ännu en sommar.

Följ ämnen i artikeln