Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

SF smyghöjer priset på sin popcornmeny

Publicerad 2014-04-05

NÖJESBLADET AVSLÖJAR:Döper om menyn – och höjer priset med 5 kronor

I ett internt mejl till sina anställda berättar SF Bio att de tagit fram en meny.

Men det enda nya är namnet – och priset.

– Vi döper om den och priset kommer höjas med fem kronor, säger Thomas Runfors, informationschef på SF Bio.

Mellanläsk. Stor popcorn.

I SF Bios kassasystem heter den beställningen ”Klassiker mellan+” och kostar 64 kronor för kunden.

Men från och med 14 april ska en mellanläsk och en stor popcorn kallas ”Superklassiker” och kosta 69 kronor, enligt ett internt mejl som Nöjesbladet tagit del av.

SF Bios informationschef Thomas Runfors säger att de tidigare haft en funktion som kallas ”up size”. På menyn ”Klassiker” – mellanpopcorn och mellanläsk – kan kunden lägga till fem kronor för att få en stor popcorn.

En sådan beställning kostar i dag 64 kronor. Men inte länge till.

– ”Up size”-grejen försvinner, och så döper vi om den och priset kommer höjas med fem kronor, säger Thomas Runfors, informationschef på SF Bio.

Nya menyn: ”Superklassiker”, 69 kronor.

”Fantastiskt pris”

Det är inte bara mot kunderna man smyger med höjningen.

Mejlet är riktat till anställda. I det står inget om prisjusteringar, bara att man ”tagit fram en meny” – som förutom namnet och priset är exakt samma som innan.

Stor popcorn och mellanläsk.

”Våren är fyllt med massor av action på bioduken och självklart har vi tagit fram en meny som passar för ett spännande besök i biomörkret. SuperKlassikern innehåller en stor popcorn och en mellanläsk och detta för det fantastiska priset 69 kr” står det i mejlet.

Tycker du att det är ett fantastiskt pris?

– Jag har inga kommentarer till det. Det här är ett internt meddelande där vi försöker peppa vår personal att sälja popcorn och läsk, och då kan man ju använda uttryck som fantastiskt och bra erbjudande och så vidare. Sen är det naturligtvis så att det är ju kunden som till sist avgör om det är ett bra erbjudande eller inte. Tycker kunden inte att det är så bra så kommer det inte sälja så bra, säger Thomas Runfors.