H&M:s nya samarbete
Publicerad 2014-06-12
Släpper väska med världsberömd konstnär – men bara i USA
H&M är kända för sina designsamarbeten – men det här är första gången som de teamar upp med en konstnär. Amerikanen Jeff Koons berömda ballonghundar får pryda både väskor och den enorma fasaden på deras nya butik i New York.
Det är i samband med öppningen av sin nya flaggskeppsbutik på Fifth Avenue i New York som H&M gjort ett samarbete med den amerikanska konstnären. Butiken är hela 5 300 kvadratmeter stor och inredd som ett konstmuseum och dess fasad kommer vid öppningen den 17 juli vara täckt av bilder på Jeff Koons berömda ballonghundsskulptur med orden ”Fashion loves art”.
H&M kommer samma dag även släppa en exklusiv väska designad av konstnären, även den med en bild av hunden. Men väskan släpps bara i butik och online i USA, så vill svenska kunder ha den får de vackert sätta sig på planet över Atlanten.
Jeff Koons är en av världens mest berömda konstnärer och i november förra året såldes en orange ballonghundsskulptur på auktionshuset Christies för över 390 miljoner kronor, vilket gör det till världens dittills dyraste konstverk sålt av en nu levande konstnär.
Samarbetet med H&M kommer samtidigt som en stor retrospektiv utställning av hans konst på Whitney Museum of American Art som klädkedjan även är med och sponsrar.
– Samarbetet med H&M var väldigt spännande för mig och det känns inspirerande att få möjlighet att visa min konst för en ny generation. H&M levererar fantastiskt mode säsong efter säsong och det känns kul att se mina verk i deras nya butik, säger Jeff Koons i ett pressmeddelande.