Topshop släpper ”Paradise Hotel”-kollektion
Uppdaterad 2018-08-22 | Publicerad 2014-05-26
T-shirts med raggningsrepliker och genomskinliga nätklänningar
T-shirtar som bjuder in ditt ragg till rummet, knallrosa bikinis och genomskinliga nätklänningar – Topshops ”Paradise Hotel”-kollektion osar sol och sex. Men vad har den med dejtingsåpan att göra?
Kollektionen är den indisk-brittiske designern Ahsishs tionde samarbete för klädkedjan Topshop. Den har titeln ”Beach, Please!” och kretsar kring drömresmålet ”Paradise Hotel”.
T-shirtarna har flörtiga texter som ”My name is… My room number is...” och i ett pressmeddelande står att att kollektionen inspirerats av dagens kändiskultur och vår besatthet av att ta selfies. Med tanke på det så känns kopplingen till den internationella dejtingsåpan ”Paradise Hotel” rätt så självklar. Men faktum är att de inte har ett dugg med varandra att göra. Det är bara ett olyckligt, (eller lyckligt – beroende på hur man ser det), sammanträffande.
Holly Stewart, presstalesman på Topshop i England, skriver till Theyouway att ”Kollektionen har ingen koppling till programmet. Det är ett påhittat hotell som Ashish skapade för att basera sin kollektion på.”
Men hur kan det vara möjligt att de missat en sådan namnkrock? Jo, för Storbritannien har nämligen inte haft någon egen version av såpan. Så för britter har namnet ”Paradise Hotel” inte alls samma innebörd som för den svenska, danska eller norska kunden. Om det är en fördel för försäljningen i Sverige – att vi tänker på guppande lakan, spritfester och bråk när vi hör namnet – återstår att se. Kollektionen släpps i utvalda butiker och online den 29 maj.
I bildspelet får du en förhandstitt på kollektionen. Buffaloskorna med led-lampor har redan blivit en kändisfavorit och synts på stjärnor som Lady Gaga, Lily Allen och Katy Perry.