Park Chan-Wook – från ultravåld till romantik
Publicerad 2022-12-22
Där ”Old boy” och ”The handmaiden” har bjudit på ultravåld och explicita sexscener är Park Chan-Wooks senaste film något helt annat. Hyllade ”Decision to leave” är en elegant och trollbindande romantisk thriller.
Den sydkoreanske regissören har skapat förvåning med ”Decision to leave”. Det är något helt unikt i hans produktion – varken polisdrama eller romantik, som han själv beskriver det.
– Det här är två genrer som blir en.
Sedan tillägger han:
– Men om jag skulle bli tvingad att välja, skulle jag säga att det är en romantisk film.
I ”Decision to leave” möter vi en polis som ska försöka ta reda på om ett dödsfall är mord eller självmord. Han träffar den döde mannens änka, och de dras till varandra. Polisen spelas av den sydkoreanske skådespelaren Park Hae-Il och kvinnan av den kinesiska skådespelaren Tang Wei.
”Isolerad person”
Att det blev huvudpersoner från två olika länder berodde på en enda sak, säger Park Chan-Wook:
– Tang Wei. Det fanns ingen annan jag ville jobba med. Så då gjorde vi kvinnan till kinesiska. Och så började vi, när vi jobbade med manuset, fundera över ”varför är hon i Korea”. Sedan passade det också med stämningen i filmen, att hon var kinesiska i Korea, att hon var en isolerad person.
TT träffar Park Chan-Wook i en sal på Hotel Majestic i Cannes. På filmfestivalen i Cannes har han premiärvisat många av sina filmer och vunnit en rad priser, bland annat stora jurypriset för ”Old boy”. Under festivalens avslutningsdagar föräras han regipriset för ”Decision to leave”. Den har kallats film noir, regissören håller med att den kan definieras som en sådan, men har också invändningar.
– I en film noir ses en stark kvinna omedelbart som en femme fatale. Det är inte kvinnan här. Filmen handlar om två undersökningar. Dels vad som ligger bakom dödsfallet, men också om hur den här mannen och den här kvinnan undersöker varandra. De försöker komma underfund med varandras mysterier.
Inspirerad av Hitchcock
Filmen känns som om den vore influerad av Alfred Hitchcock. Park Chan-Wook skrattar när han hör den referensen.
– När jag gjorde filmen hade jag inte en tanke på det. Sedan när jag såg den insåg jag att, jo, det stämmer nog. Men det beror på att jag studerade Hitchcock i filmskolan, jag har hans filmer i mitt dna. Min favorit? ”Studie i brott”.
Park Chan-Wook är perfektionist, och ”Decision to leave” är inget undantag. Den är tajt klippt in i minsta detalj.
– Det beror på att min första version var alldeles för lång. Så jag satte mig och kortade ner den, ibland kunde det bli så att jag tog bort en enda ruta. Jag satt med detta under pandemin och hade tid att korta ner den.
Framför sig har han en ny tv-serie och en västernfilm. Han är inte speciellt förtjust i att filma actionscener, men ofta är de nödvändiga, och han menar att det är hans jobb som regissör att se till att de blir bra.
– Jag gör inte action för att det ska vara coolt, det är ett annat sätt att visa känslor. Och vem vet, nästa film kanske innehåller både sex och våld.