Arvikafestivalens onanifilm fälld
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-21
Är stötande enligt Reklamombudsmannen
Reklamombudsmannen gillar inte Arvikafestivalens omtalade onanifilm – och fäller den.
– Stötande för konsumenter, säger de i ett uttalande.
En ung kvinna filmas från huvudet ner till axlarna, liggandes i en säng. Hon sluter ögonen och börjar stöna allt intensivare. Tankarna går osökt till onani. Efter ett tag visas texten ”7 månader kvar, förbered dig, 15-17 juli 2010”, följt av Arvikafestivalens logga.
”Sprida en känsla”
Marknadsföringsknepet fick önskad effekt och filmsnutten blev en rejäl internetsnackis i vintras.
– Tanken är att sprida en känsla av vad festival är för något. Just nu visas det upp en ganska tråkig bild där man bara går ut med vilka band som spelar, sa Emma Finnkvist, marknadschef för Arvikafestivalen till Nöjesbladet.
”Könsdiskriminerande”
Men alla var inte lika roade. Två privatpersoner blev så illa berörda att de anmälde filmen till Reklamombudsmannen och menade att den var könsdiskriminerande och inte tog tillräcklig hänsyn till ”den särskilda aktsamhet som ska iakttas i fråga om marknadskommunikation som riktas till eller som visar barn och ungdomar”.
RO gick på anmälarnas linje och fäller nu filmsnutten och skriver bland annat i sin motivering:
”Att exponeras för film med närmast pornografiskt innehåll i samband med att man ska boka biljetter via en webbsida torde upplevas som stötande för konsumenter i allmänhet.”
”Mossig debatt”
Enligt branschtidningen Dagens media svarar Arvikafestivalen i ett uttalande att reklamfilmen gick ut på att visa att festivalen innehåller mer än musik och samtidigt hoppades Arvikafestivalen väcka en debatt om ungdomars sexualitet. En debatt som de anser vara otroligt mossig, skriver Dagens Media.
TV: Onanivideon – en vågad