Wonder hade låtit yngre än alla andra
Det är inte vilket album som helst.
Stevie Wonders ”Songs in the key of life” kan vara världens yngsta 40-åring.
Under helgen arrangeras mastodontfestivalen Desert trip i Indio Fields, Kalifornien.
I tre dagar spelar sex av seniorrockens största namn: The Rolling Stones, Paul McCartney, Bob Dylan, Neil Young med Promise Of The Real, The Who och Roger Waters från Pink Floyd.
Upphetsningen i amerikanska rockmagasin har nästan varit lika stor som biljettförsäljningen. Festivalen går i repris nästa helg eftersom de tre första dagarna tog slut blixtsnabbt.
Legendarernas betydelse och popularitet är odiskutabel. Men Desert trip hyllar ändå bara en liten del av rockhistorien. Alla inblandade stal från svarta artister. Vissa mer, andra mindre. Och eftersom inga svarta artister finns representerade på Desert trip blir festivalen bara en påminnelse om vad rockmusiken har varit, vilket naturligtvis är syftet, men den säger inte så mycket om vad som hände sedan.
Många ledande artister och producenter och låtskrivare i dag hoppar dessutom över historiekapitlen i Desert trip och läser någonting annat. Men det är inte lika enkelt att ignorera Stevie Wonder.
På 70-talet, när Stevie Wonder blev soloartist med full konstnärlig frihet, släppte han i snabb takt albumen ”Music of my mind”, ”Talking book”, ”Innervisions” och ”Fullfillingness’ first finale”. Han introducerade innovationer som synthesizern Moog och samplern till den stora publiken. Trummisen Ahmir-Khalib ”Questlove” Thompson i hiphopkollektivet The Roots brukar säga att Wonder ensam blev den svarta musikens Beatles.
Men allt det var en lätt uppvärmning inför kolossala ”Songs in the key of life” som släpptes i september 1976 och som fyller 40 i år. Stevie Wonder anlitade över 130 musiker, varav många somnade på studiogolvet under de långa och intensiva inspelningarna, för att tonsätta sin vision. Musiken släpptes ursprungligen på tre vinylskivor och en ep.
Till skillnad mot exempelvis The Rolling Stones fortsatte Stevie Wonder att inspirera några av popmusikens största och mest stilbildande visionärer även efter 1976.
Michael Jackson och Prince är båda skakade ur Wonders musikaliska kaftan. 2005 sa hiphopartisten Kanye West att han inte tävlade med några aktuella och jämnåriga akter - han försökte överträffa ”Innervisions” och ”Songs in the key of life”. Och när franska houseduon Daft Punk avslutade amerikanska Grammygalan 2014 med ett specialskrivet hitmedley satt Stevie framför dem på scenen och sjöng ”Another star” från, just det, ”Songs in the key of life”.
Om Stevie Wonder hade framfört mästerverket i sin helhet under Desert trip skulle han fortfarande ha låtit yngre än alla andra.
Larssons popskala
”Gilmore girls”
De kommande och nya avsnitten på Netflix är minst sagt efterlängtade. I vilken annan serie får man se surmuppar spela Black Sabbath? På en harpa?
Erik Lundin
Mary J Blige, Alicia Keys, Bruno Mars med flera släppte nya låtar i veckan, men det var Lundin som slog hårdast med ”De ba blev så”.
The Rolling Stones
Inget ont om nya bluessingeln - de började och kommer antagligen att sluta som ett bluesband - men det är väl countryalbumet med Stones som vi egentligen väntar på?
Bruno Mars
Känns oroväckande ofta som en funkig fejkversion av Prince. Se nya singeln ”24K magic” som bevis.
Green Day
Kalle Anka-punk.
Rod Temperton (1949-2016)
Producenten, låtskrivaren, musikern och doldisen bakom låtar med Heatwave, Patti Austin och Michael Jackson (”Off the wall”, ”Thriller”) är borta.