Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tekla, Tea

Hon är mäktigast i herrmodesverige

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-05-15

Modemagasinet King utser heta listan

För andra året i rad utser herrmodemagasinet King Sveriges mäktigaste inom herrmode. I år stoltserar en kvinna på förstaplatsen. PR-kvinnan Lena Patriksson Keller är Sveriges mäktigaste.

Lena Patriksson Keller

– Det känns naturligtvis jättekul, men jag måste understryka att jag ser mig som en representant för väldigt många fantastiska medarbetare. Utan dem hade inget av det här varit möjligt, säger Lena Patriksson Keller.

Skapat ett modeimperium

Lena Patriksson Keller är vd och grundare av PR-byrån Patriksson Communications, hon är också delägare i svenska märket Whyred. Dessutom är hon en av grundarna av det som blivit ”Sthlm Fashion Week by Berns”, en del av Stockholms modevecka som år för år bara blivit större och större.

Motiveringen från King lyder:

”Under 2000-talet har Lena Patriksson Keller, med lika stora delar trendkänsla och hårt arbete, byggt upp ett

trehövdat modeimperium som ger henne en unik ställning inom svenskt herrmode. Som delägare i Whyred ligger hon bakom ett av årets mest hyllade svenska märken. Som grundare av Patriksson Communication var hon först inom pr-branschen att på allvar satsa på mode. Och som upphovskvinna till ”Sthlm Fashion Week by Berns” ligger hon bakom årets enskilt största händelse på den svenska modescenen. Alla stilvägar bär till Lena – mäktigast inom svenskt herrmode 2008 är en kvinna!”

Unik i modevärlden

– Inte minst Lenas engagemang i Stockholm Fashion Week By Berns och hennes enastående förmåga att samla en svårflirtad internationell journalistkår till visningarna av de viktigaste exporterna ur den svenska

modeindustrin gör henne till en unik maktfaktor inom modevärlden, säger Per Nilsson, chefredaktör på KING.

Meningen med listan över makthavarna är att lyfta fram dem som påverkar hur männen klär sig, det kan vara allt från designers och stylister till idrottsmän och artister. Gemensamma nämnaren är att de medvetet eller omedvetet, bestämmer vad svenska män har på sig.

Förtjänat rampljuset

– Vi är ointresserade av hur mycket de tjänar eller vad som står på deras visitkort. Personerna på listan inspirerar, influerar och informerar männen i världens mest stilsäkra land och har därför gjort sig förtjänt av en plats i rampljuset, säger KINGs chefredaktör Per Nilsson.

Följ ämnen i artikeln