Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Mjukisbyxan – nytt trendplagg?

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-08

Bär dem med högklackat

Mjukisbyxan vill ut ur kylan och in i de fina salongerna. De senaste året har den synts flitigt på catwalken, bland annat hos Alexander Wang.

I USA kallas de för sweatpants och är mest associerade med tv-soffor och idrottsplatser. Men nu har det utskällda lågstatusplagget mjukisbyxan gjort revansch och börjat dyka upp på catwalken. Alexander Wang, Michael Kors, Jean Paul Gaultier och Rag & Bone har alla visat upp dyra märkesvarianter av den klassiska byxan.

Enligt tidningen Wall Street Journal har plaggen redan gjort succé i affärerna.

– När man kan kombinera mode, stil och bekvämlighet i ett enda plagg så är det klart att det säljer, säger designern Michael Kors till tidningen.

Då kostar ändå hans kashmirmjukisbyxa drygt 10 000 kronor.

Det är klackarna som gör det

En kvinna som testat trenden säger till Wall Street Journal att allt hänger på att kombinera byxan med höga klackar. Trendexperten Sally Lohan jämför dem med leggings - ett plagg som först hånades och sedan gjorde succé. Men alla är inte lika positiva och varnar för att de som bär mjukisbyxor som om de vore finbyxor i dag kommer skämmas för sitt modemisstag längre fram.

Modebloggen The Cut har också uppmärksammat trenden och spår att den kommer att göra succé hos modenördar som älskar att sticka ut från den oförstående massan.

”Folk kanske tycker att det ser konstigt ut, men det är det fina med mjukisbyxan. De som ”fattar grejen” vet att de befinner sig i framkanten av modet, medan de som inte fattar är sååå efter.”

Följ ämnen i artikeln