Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Beckhams nya skinn

Publicerad 2014-06-10

Fotbollsstjärnan byter läderkula mot läderjackor i nytt designsamarbete

Nu slipper David Beckham springa runt i bara kallingarna för att visa upp sin design. Efter underkläderna för H&M har han tagit steget till ytterkläder och designat en bikerkollektion för märket Belstaff.

Kollektionen är inspirerad av motorcykelentusiasten David Beckhams egen stil när han sitter på hojen och hans samling av vintagebikerjackor. Förutom motorcykeljackor innehåller kollektionen även klassiska Beckham-plagg som jeans, t-shirts och boots.

– Att jobba med teamet på Belstaff var ett sant nöje för vi förstod varandra direkt. De visste precis vad jag gillar, säger han i en video på märkets hemsida.

Klädmärket Belstaff grundades redan på 20-talet och dess jackor har burits av legendarer som Che Guevara och Amelia Earhart.

– Vi har hållit fast vid märkets historia och grävt i arkiven och tittat på kläder från Steve McQueen-tiden och modellerna från 60- och 70-talet och hämtat idéer från dem, säger Beckham.

Han frontar sedan tidigare även företagets reklamkampanj för 2014.

I bildspelet kan du spana in Beckhams kollektion och lite längre ner hittar du Belstaffs hela spännande historia!

Den italienska familjen Malenotti tvingades sälja Belstaff, men gav inte upp sin dröm om att skapa motorcykelmode. 2012 köpte familjen Malenotti det anrika brittiska motorcykelmärket Matchless och förra året lanserade de en jackkollektion – ”Heritage collection” – frontad av ingen mindre än supermodellen Kate Moss.

Fashion + funktion

Bikerjackan är Belstaffs dna – här är det brittiska varumärkets spännande historia.

Belstaff, hösten 2013.

Här i Sverige är motorcykelsäsongen i full rulle, men när hojen i vinter åker in i garaget betyder det inte att bikerkläderna göms i garderoben. Tvärtom – jackor i bikermodell är en stark trend och går att köpa i varenda butik. De flesta har dock inget med åkande att göra – de är till för att se cool ut på stan, inte för att skydda kroppen mot väder och vind på en öppen landsväg. Men det finns ett märke som lyckas kombinera funktionalitet med hög modegrad: brittiska Belstaff.

Belstaff grundades redan 1924 av Harry Grosberg och hans svärfar Eli Belovitch och namnet är en sammanslagning av den senares efternamn och området de bodde i, Staffordshire. De gjorde praktiska plagg i vaxad vattentät bomull att användas i den tidens nya spännande transportmedel: bilen, motorcykeln och flygplanet. Bland kunderna fanns berömda äventyrare som piloten Amelia Earhart och officeraren T E Lawrence, känd som Lawrence av Arabien. Och när den legendariske revolutionären Che Guevara i början av 50-talet gjorde sin Sydamerikanska motorcykelresa som öppnade hans ögon för samhällets orättvisor, så gjorde han det i en jacka från Belstaff.

Det är med andra ord ett märke med ett tungt arv att förvalta. Men det har inte alltid gått så bra. Under 90-talets finanskris gick det så illa att Belstaff tvingades stänga sin fabrik i hemorten Stoke-on-Trent, och i mitten av 00-talet var företaget nära att gå under på grund av ekonomiska problem. Det köptes upp och räddades av italienaren och designern Franco Malenotti, passionerad motorcykelälskare. Han flyttade hela företaget till Italien och påbörjade dess återuppbyggnad. När hans son Manuele Malenotti, en skicklig marknadsförare, tog över lades allt fokus på att göra märket hett igen – genom produktplacering i filmer. Han lyckades få en imponerande skara kända namn att

bära Belstaff på vita duken – Brad Pitt i ”Benjamin Buttons otroliga liv”, Leonardo DiCaprio i ”The Aviator”, Tom Cruise i ”Mission Impossible 3”, Daniel Radcliffe i ”Harry Potter och halvblodsprinsen”, Hilary Swank i ”Amelia”, Cate Blanchett i ”I’m Not There” och Johnny Depp i ”Sweeney Todd”, för att nämna några. Alla plagg gick sedan att köpa i butik och i gengäld gjorde Belstaff reklam för filmerna i sina kampanjer.

Malenottis strategi var lyckad ur reklamsynpunkt, men det räckte inte för att få företaget att gå med vinst. Efter stora skulder tvingades familjen sälja företaget 2011. De nya ägarna startade vad som

Leonardo DiCaprio bar en Belstaff-jacka i filmen ”The Aviator”.

skulle komma att bli märkets andra återfödelse – nu som ett lyxigt modemärke. De anställde Martin Cooper som chefsdesigner, en amerikan som tidigare designat ytterplagg åt det brittiska lyxmärket Burberry.

I dag gör Belstaff ready-to-wear och accessoarer för både dam och herr och visar sina kollektioner på de stora modeveckorna. Cooper har i sin design hämtat inspiration från märkets historia och gett den en ny lyxig twist. Han har bland annat gjort nya versioner av den klassiska bikerjackmodellen ”Trialmaster” i nya exklusiva material.

Men han har även tagit vara på den ­praktiska delen av arvet och gjort nya typer av plagg i företagets signaturtyg – den vattentäta vaxade bomullen.

Belstaff balanserar på den tunna linjen mellan funktionalitet och fashion, och den anrika historien ger dem kredd och tyngd. För dem är bikermodet inte en trend, det är dess dna. Deras jackor skapades för att korsa kontinenter, även om dagens fashionistor ­bara bär dem för att korsa gatan till en­ väntande taxi.

Följ ämnen i artikeln