Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

De tjänar storkovan på bröllopet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-03-09

Laila och Niclas sålde bilderna och får reklam värd 100 000-tals kronor

Laila Bagge Wahlgren, 37, och Niclas Wahlgren, 44, tjänade pengar på sitt bröllop.

De sålde fotorättigheterna till Expressen. Dessutom fick Lailas klädmärke gratisreklam i tidningen.

Totalt beräknas uppgörelsen vara värd runt en halv miljon kronor.

Laila Bagge Wahlgren och Niclas Wahlgren slog två flugor i en smäll när de gifte sig i S:t Jacobs kyrka i Stockholm i lördags.

De fick varandra – och tjänade pengar.

Efter vigseln kom makarna ut var för sig. Laila Bagge Wahlgren med en vakt som höll upp en kavaj för att skydda henne mot fotografernas blixtar. En källa med insyn säger att paret skrev på ett avtal som förbjöd dem att ställa upp på bild ihop – eftersom de sålt rättigheterna till Expressen.

I överenskommelsen ingick hela arrangemanget: förberedelserna inför det påkostade bröllopet, den kändistäta vigseln i kyrkan samt efterföljande middag och fest.

”Var där som tärna”

Branschtidningarna Dagens Media och Resumé skriver att uppgörelsen kan ha kostat Expressen mellan 50 000 och 60 000 kronor.

Expressens chefredaktör och ansvarige utgivare Thomas Mattsson vill inte bemöta uppgifterna:

– Jag vill inte kommentera spekulationer och jag vill inte redovisa vårt arbete, säger han.

Nöjesbladet träffade det nygifta paret när de checkade ut från hotellet efter bröllopsnatten.

Laila, varför sålde ni ert bröllop?

– Du får inte några kommentarer av mig på det.

Niclas, varför sålde ni ert bröllop?

– Du får ringa vår presschef Lili Assefa så får du boka en tid så kan vi ta det här sen.

Lili Assefa.

När Nöjesbladet når Lili Assefa, som är framgångsrik pr-konsult, lovar hon att kontakta paret. Men hon vill inte kommentera bröllopet eller uppgörelsen:

– Jag vet ingenting. Jag var där som tärna.

Förutom kontant ersättning för fotorättigheterna drar Laila Bagge ytterligare fördelar av dealen med Expressen.

På mer än en halvsida – tre spalt i fullhöjd – går tidningen igenom brudens kläder i detalj. Där redovisas noggrant att smyckena kommer från Bagges företag Rock by Sweden och att klänningen är designad av en annan av företagets delägare.

”Värt fyra gånger mer”

– Det är en jackpot. Ska man bygga ett varumärke från grunden är pr oerhört effektivt, säger pr-konsulten Patrik Westander.

Enligt Expressens prislista kostar en annons med samma storlek som artikeln 112 800 kronor. Men redaktionellt utrymme är värt mycket mer som reklamplats, enligt Westander:

– Fördelen med redaktionellt material är att det har högre trovärdighet än en annons och att läsaren påverkas mer av en artikel än motsvarande annons. Mellan tummen och pekfingret brukar man säga att redaktionellt material är värt fyra till fem gånger mer än motsvarande annonsplats, säger han.

Gratisreklamen och de sålda bröllopsbilderna kan totalt vara värda runt en halv miljon kronor.