Nu kan filmerna ses på teatern
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-04-28
Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.
Filmen tar över scenerna.
På Dramaten är det "Festen", på turné är det "En alldeles särskild dag" och på Broadway "Mandomsprovet" och "Det våras för Hitler".
Filmlegenden Greta Garbo inspirerar också till den ena scenföreställningen efter den andra. När Regina Lund gått av scen på Stockholms stadsteater stiger Petra Nielsen och de andra upp på Oscars i en ny musikal om Garbo.
På lördag är Petra Nielsen med i Malmö när musikalen "Nine" har premiär. Den bygger på Fellinis film "8 1/2".
Musikalen "GG", om Garbo och John Gilbert, använder filmbilder i den effektiva scenografin. Regina Lund och Christopher Wollter är bra i huvudrollerna, och när Wollter som Gilbert spelar in fäktningsscener ser vi resultatet, filmen, i bakgrunden.
Filmen har länge tagit från teatern. Nu tar scenen tillbaka.
"Festen" på Dramaten gör den danska Dogma-filmen levande. Det mesta finns kvar från filmen, även om en del utomhusscener hänger i luften när rummet komprimeras.
En av filmens styrkor är närbilden. Vi kommer ända in i ögonen och ser vad skådespelarna tänker. Men det kan också vara en begränsning. Filmen bestämmer vad vi ska titta på, vems uttryck som är viktigt.
När samma sak utspelas på teatern kan vi välja vem vi ska följa. Det ger också en annan sorts reaktioner från skådespelarna.
På Dramaten spelar Jakob Eklund äldste sonen Christian som chockar festdeltagarna genom att berätta att fadern våldtog honom och tvillingsystern när de var barn. I filmen väljer kameran ett par ansikten med noggrant valda reaktioner. På scen kan man hela tiden se alla middagsgästerna och deras olika sätt att möta det som sägs. På ett sätt blir uppståndelsen mindre under talet.
"Festen" som film är färdig. Som pjäs blir den ny varje gång den spelas. Du kan se den från olika vinklar i salongen, du kan titta på olika personer.
För här finns många bra skådespelare. Jakob Eklund och Iwar Wiklander i de bärande rollerna, Lars Amble som en av de mest smärtsamt bakfulla figurer som skridit fram på en svensk scen. Man får ta en Treo bara av att se honom.
Kim Anderzon och Tomas Bolme turnerar med en pjäsversion av Ettore Scolas film "En alldeles särskild dag". På Broadway spelar Kathleen Turner i "Mandomsprovet", pjäsen är tunnare än filmen.
Då hade jag mycket roligare åt Mel Brooks succémusikal "The producers" efter "Det våras för Hitler". Nu vill Brooks göra sång och dans av "Det våras för sheriffen". Verkar knäppt och spännande.
Mer lär det bli. Kanske "Tillsammans" blir musikal och "Jalla! Jalla!" scenkomedi och "Jönssonligan" låter väl som en fars som bara väntar på en privatteater.