SVT låter Måns göra reklam för bilmärke
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-17
SVT har mycket tydliga regler: medarbetare får inte göra kommersiell reklam.
Men i går lanserades Måns Zelmerlöw, 23, som frontfigur för en ny bilmodell.
Bara tre dagar efter programledaruppdraget i Melodifestivalen.
Om fyra dagar har dessutom SVT-programmet ”Jakten på Julia” premiär. Där gör Zelmerlöw huvudrollen som Romeo och ska hitta Julia.
Pressmeddelandet om att Måns samarbetar med bilmärket Seat och frontar deras lansering av specialdesignade ”music line”-bilar kom i går.
Jämför med Doobidoo
Men SVT ser inte det här som något dilemma.
– Skillnaden nu när han är med i ”Jakten på Julia” är att han inte är programledare, han kommer att vara artist och medverkande i programmet, säger Anette Helenius, projektledaren för ”Jakten på Julia” .
I och med att Zelmerlöw kommer in som artist gäller inte SVT:s krav på opartiskhet, menar Helenius.
– I sådana fall skulle vi inte kunna göra några program, jämför med artister i ”Så ska det låta” eller ”Doobidoo”, säger hon.
Krockar inte
Att han i lördags var programledare för Melodifestivalen är inte heller något problem.
– Under den perioden har inte lanseringen pågått så därför kan inte uppdragen strida mot varandra, säger Anette Helenius.
Aftonbladets