Sarah Dawn Finer: Handlar inte om artister
Kämpar för kollegor i kris – stor intervju om det politiska engagemanget
Publicerad 2020-10-12
Hon har suttit i möten med näringsministern, inrikesministern och kulturministern.
För Sarah Dawn Finer är det viktigt att betona att hon inte slåss för sin egen skull – 90 000 personer i Sverige har sin försörjning från kultursektorn.
– Jag har ärligt kompisar som efter två månader fick panta burkar för att försörja sina ungar, det vill jag inte ha som en rubrik, men det är svårt att förstå hur snabbt det går, säger hon.
På torsdagskvällen var Sarah Dawn Finer konferencier under en insamlingsgala till förmån för Musikerförbundets krisfond. Galan, som inom några dagar kommer att finnas tillgänglig online, hade artister som Rebecca & Fiona, The Mamas, Elliphant och Vera Hotauce på scenen och arrangerades tillsammans med mode- och eventprofilen Fredrik Robertsson, för en exklusiv mini-publik på 45 personer.
”Pengarna i princip slut”
– Det är enda fonden där tekniker, stagehands, teknikleverantörer, musiker som inte har aktiebolag, ens har kunnat ta del av. Men just nu är pengarna i fonden i princip slut så vi hoppas kunna hjälpa till att fylla på. Kan några till få bidrag ur den fonden så är det bättre än ingenting. Vi måste göra allt vi kan för att så många som möjligt ska få hjälp, säger hon.
Jag måste göra allt jag kan för att så många som möjligt ska få så mycket hjälp som de kan
Sarah Dawn Finer är en av de artister som engagerat sig politiskt under coronakrisen för att få stöd och hjälp till kulturarbetare. I sociala medier har hon kritiserat regeringens beslut att begränsa offentliga tillställningar till 50 personer samtidigt som folk trängs på restauranger, i gallerier och köpcentrum. Samtidigt har hon flera gånger avböjt intervjuer.
– Sakfrågorna kan jag gärna diskutera. Men det här handlar inte om mig. Det är inte min historia. För mig är det viktigt att belysa alla dem som inte hörs. Det här handlar inte i första hand om artister. Det handlar om alla andra tusentals människor som arbetar med kultur- och evenemangsnäringen. Vem ska hjälpa dem? Deras situation eller deras organisationer, inlägg eller demonstrationer tas inte upp eller ges lika mycket uppmärksamhet. Så därför försöker jag att använda min röst för dom, säger hon inför att hon ska gå upp på scenen på den exklusiva välgörenhetsgalan.
Inte en kulturfråga
– Det är ju inte bara en kulturfråga. Det är en näringslivsfråga, en arbetsmarknadsfråga och har även stor påverkan på kommuner och städer. Om Håkan Hellström skulle ha spelat på Ullevi i somras som det var planerat så skulle alla tågen och flygen ha varit fulla. Restaurangerna hade varit överbokade, med största sannolikhet hade folk gått runt på stan och shoppat. Så utöver de säg 150 pers som skulle ha jobbat med hans spelningar i tre dagar och dessförinnan kanske två veckors rep, så är det en hel stad som livnär sig på det. Så när en stadsfestival eller en Diggiloo-turné ställs in så påverkar det många. Särskilt lokala arrangörer, lokala näringar också. Det är det vi har försökt att påvisa. Det handlar egentligen inte bara om artister. Inte alls. Det har varit allt för stort fokus på det. Alla som haft näringsförbud är en del av evenemangsindustrin. Den drog in över 400 miljarder förra året. Alla som jobbar i den betalar skatt. Alla påverkas. Men vissa har drabbats hårdare och inte alls fått hjälp.
Du beskriver det som att du har börjat jobba politiskt?
– Det känns nästan så. Vi försöker lära det politiska systemet hur evenemangsnäringen fungerar som ekosystem. Och samtidigt så lär vi oss också hur de fungerar. Jag har träffat näringsministern, inrikesministern och kulturministern. Och framför allt pratat med våra organisationer, Teaterförbundet, Musikerförbundet, Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Svensk scenkonst, Svensk live. Alla som har detta som jobb och driver dessa frågor varje dag. Vi har alla försökt komma samman och se om vi kan hjälpa varandra, förstå varandra och förbättra läget för alla yrkesgrupper och för alla arenor. Jag kan inte sitta still, jag måste göra allt jag kan för att så många som möjligt ska få så mycket hjälp som de kan i en sån här situation. Det är så mycket som ingen förstår om hur den här branschen fungerar, som gör att mycket av den hjälp som kommer eller tänkt komma, har slagit fel.
Det är inte bara att säga: ”Ska ni inte börja plugga?” Jo, absolut, hur gör du med dina fyra barn? Kan du plötsligt leva på att börja plugga?
Sarah Dawn Finer vänder sig mot hur folk i sociala medier ifrågasätter varför personer inom kulturbranschen inte söker sig till andra jobb.
– Det har gått sju månader och de allra flesta har behövt hitta andra sätt att försörja sig såklart. Om det går. Men 6 000 tekniker som söker två budbilsjobb. Tillsammans med de andra 200 000 arbetslösa. Det är inte bara att säga: ”Ska ni inte byta jobb?”. Jo då, we’re trying. ”Ska ni inte börja plugga?” Jo, absolut, hur gör du med dina fyra barn? Kan du plötsligt leva på att börja plugga? Och vad ska du börja plugga när du är 48 och har gjort det här i hela ditt liv och kanske är bäst av alla på just det här? Spetskompetensen kommer att försvinna. Ta en ljudtekniker eller designers eller musiker, dansare och sångare med spetskompets och år av erfarenhet, det går inte att byta ut en sån person som turnerat och jobbat hela sin karriär mot nån som är precis nyskolad. Det är inte samma sak. Och angående arenorna. Förlorar vi teatrar, och en anrik teater som Oscarteatern blir casino eller p-hus, då blir den aldrig en teater igen. Efter över 100 år. De måste få hjälp med hyrorna nu. Annars försvinner även dom.
Diskuterat med sjuksköterskor
Hon har använt sitt engagemang för att försöka öka förståelsen mellan olika yrkesgrupper istället för att ställa dem mot varandra.
– Jag kan inte sjukvården. Jag har diskuterat med IVA-sjuksköterskor och de säger: ”Vi behöver inte applåder, vi behöver löneförhöjning”. Klart ni behöver löneförhöjning, det är klart att sjukvården har det värst i den här situationen. Det värnar vi och håller med om. Men mitt engagemang för kulturen betyder inte att jag inte bryr mig om dom. Måste vi jämföra? Alla drabbas ju, så låt oss försöka lösa det vi kan lösa åt varandra och ha empati med varandra. Det är väl ingen som vill ha en kulturbransch där man inte har råd att köpa biljetter till nånting så det blir en klassfråga. Där det slutar med bara en sorts underhållning under fyra års tid, för att ingen vågar riskera att satsa på nånting annat.
Vi är 90 000 företagare som helt livnär sig på kulturen
Har coronakrisen gjort dig mer politiskt engagerad?
– Jag har alltid varit den som engagerar mig, men jag har inte haft... Jag tror inte att jag har haft en så stor känsla förut av att folk inte riktigt förstår varandra. För mig handlar allt om kommunikation. Det finns inget rätt och fel, det finns: Okej förstår ni vår situation? Förstår jag er? Då kommer vi kunna prata med varandra. Och förhoppningsvis ha empati för varandras sits. Det är väl ingen som vill sprida smittan, det har aldrig varit tal om att öppna upp allt okontrollerat. Men man måste förstå att vi är 90 000 företagare som helt livnär sig på kulturen och sen räknar man med att det är omkring 200 000 som livnär sig på evenemang och kultur.
Galan kan ses online
Det glöder i Sarahs ögon när hon pratar om alla som står utan jobb och försörjning.
– Det är mina kompisar, det är mina kollegor, det är min familj. Jag har ärligt kompisar som efter två månader fick panta burkar för att försörja sina ungar, det vill jag inte ha som en rubrik, men det är svårt att förstå hur snabbt det går. Det är klart att jag kämpar för att samla in pengar och jobb till dom. Och till alla. Folk var uppbokade i över ett år och har dragit på sig hyreskostnader, produktionskostnader, leasingkostnader för mixerbord som hyrts ett år och som man inte bara kan lämna tillbaka eller sälja för att hela världens marknad dog. Vad ska man göra med de kostnaderna? För att inte tala om att få ihop livet utan att få svar om när man ska jobba igen. När man har jobb som väntar så fort läget ändras? Hur tar man då en anställning om man ens får en, eller börjar plugga?
Hon understryker att enskilda firmor ännu inte fått något stöd efter sju månader. Och att a-kassan dröjer.
– Alla lösningar för att så smittsäkert det går, öppna upp med restriktioner finns. De har funnits lösningar i månader. Det är ofantligt mycket säkrare att vistas på en teater eller konsertlokal, än på en studentfest, ett fullt tåg eller fullt köpcentrum. Men där gäller inte samma regler. Det är helt orimligt att dessa regelverk som slår så ojämt finns kvar.
Galan, som Sarah Dawn Finer och Absolut vodkas jämlikhetsambassadör Fredrik Robertsson arrangerat för att samla in pengar till Musikerförbundets krisfond kommer att finnas tillgänglig online inom de närmaste dagarna, med artister som Rebecca & Fiona, Shima Niavarani, The Mamas, Elliphant‚ Mariette, Vera Hotsauce, Julia Frej, Oscar Zia, Patrik Jean och Nadja Sellrup. Mer information om Musikerförbundets krisfond finns på deras sajt.