Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Fredrika

Tre deckardebutanter som sticker ut

Mats Almegård/TT

Uppdaterad 2024-08-07 | Publicerad 2024-08-06

Hannes Dükler, Monica Nebelius Lüning och William Älgebrink. Pressbild.

Konkurrensen i deckargenren är ... mördande. Att som debutant kunna hävda sig vid sidan om redan etablerade författare är dödligt svårt. Tre av årets debutanter har dock goda chanser att överleva, menar experterna.

Deckargenren exploderade i slutet av 2000-talet och det finns inga tecken på att det stora läsarintresset ska avta. Inte heller förlagens utgivning. Bara i år släpps cirka 500 svenskspråkiga deckarromaner.

– Det är ju egentligen alldeles för många, säger Nisse Scherman med ett skratt.

Han är ledamot i Svenska Deckarakademin och säger att genren inte bara är en framgång rent volymmässigt.

– Jag skulle säga att deckargenren är mer vital och varierad än någonsin tidigare. Stieg Larsson banade väg. Han visade att man kunde skriva deckare precis som man vill.

”Förtjänar all uppmärksamhet”

Han nämner den kommande debuten ”Huset vid Pärlälvens slut” av kommunikatören och filmskaparen William Älgebrink som exempel på en sådan egensinnig och unik deckarroman. Den utspelar sig i de djupa skogarna utanför Jokkmokk och handlar om busschauffören Dylan och en pojke som varje dag tar Dylans buss till skolan. En snöig eftermiddag händer det kusliga saker.

– Den visar verkligen att en deckare inte behöver skrivas efter en viss formel. Den är sorglig och allvarlig och berättas på ett nytt sätt. Jag tycker den förtjänar all uppmärksamhet.

Uppmärksamheten är förstås en knäckfråga. Att som debutant få medialt utrymme vid sidan om etablerade deckardrottningar som Anna Jansson eller Camilla Läckberg, eller senare års stjärnskott Pascal Engman, kan vara svårt. Det gäller att sticka ut.

– Det krävs verkligen något alldeles extra, säger litteraturvetaren, kritikern och författaren Kerstin Bergman som också är ledamot i Svenska Deckarakademin.

Vilka tycker du haft det där extra i årets deckarutgivning?

– Hannes Düklers ”De levande och de andra” och Monica Nebelius Lünings ”Förtjänst och skicklighet”.

Båda dessa romaner har fått fin kritik under våren. Journalisten Hannes Dükler berättar i sin roman en historia om en känd konstnär som omkommit. Hans barn samlas på ön där pappan levt för att ta reda på om det verkligen var en drunkningsolycka som tog hans liv.

Monica Nebelius Lüning har tidigare arbetat som rättschef inom Polismyndigheten och hennes debutroman utspelar sig i polismiljö. Boken, som är den första delen i en serie, skildrar hur en polis och en domare samarbetar för att lösa ett grymt mord som skakar Varberg.

– Båda är välskrivna och välbyggda deckarromaner, säger Kerstin Bergman.

Följ ämnen i artikeln