Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Mobilerna sabbar i actionfilmerna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-15

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Ring. Ring.

Ring, mobil, ring.

Ring ut det gamla och in det nya. Där biofilmer måste tänka på telefonen.

Christian Bale & Katie Holmes i "Batman begins".

Mobiltelefoner ställer till det.

Inte bara för att vi måste höra hälften av andra människors trista privatsamtal på bussar och tåg, i mataffärer och på fel platser. ("Nej, jag kan inte prata nu. Jag sitter på bio. Jaså? Gjorde han?")

Mobiler ställer också till intrigen för filmer.

Nu vet vi att de flesta människor som vandrar omkring i till exempel Sverige eller USA har mobiltelefon. De kan alltid nås. Förr kunde folk vara svåra att få tag i. Telegram tog sin tid.

En bok som "Robinson Crusoe" hade inte kommit till i dag. Efter några dagar på den öde ön när han sköljt ner sand med havsvatten hade Robinson förstås kommit på att han hade en mobiltelefon i fickan och beställt pizza.

Ingen täckning, säger du. Det är sant ibland. Det är också en utväg som filmernas manusförfattare försöker använda när de ska förklara hur folk inte kan ringa i en nödsituation. I nya versionen av "Assault on precinct 13", som släpps på video/dvd i veckan, blir hjältarna anfallna på en polisstation i Detroit. Telefonledningarna är avklippta.

Ok, det kan vi tro på, men när inte heller mobilerna fungerar förklaras det vagt med att skurkarna utanför lyckas störa mobilsändningarna. Hmm. Mitt i Detroit?

Bagatell? För många spänningsfilmer är det faktiskt himla viktigt om mobilerna funkar eller inte.

Bioaktuella Wallander-deckaren "Steget efter" har uppenbara mobila problem.

Filmens mördare bär en mobiltelefon som tillhört en annan. Om man ska tro på nyhetsrapporteringen här ute i verkligheten kan mobiloperatörer och polisen spåra var mobiltelefoner befinner sig. Det är också vad biopubliken sitter och tänker. Men inte poliserna i Ystad.

Inte förrän det passar in lite senare i intrigen. Då kan de plötsligt.

Det sköts bättre i "Carambole" som har biopremiär på fredag. En thriller efter Håkan Nessers roman, med Sven Wollter som den pensionerade polisen van Veeteren. Där blir ett mordoffer av med sin mobiltelefon, ett mycket viktigt spår. Både för polisen och mördaren och jakten på en utpressare.

"Carambole" har en föredömlig hantering av mobilproblemet. In i minsta puk- och pinkod.

Kungen av mobiltelefoner är dock Jack Bauer i tv-spänningen "24". Han och hans kolleger är sensationellt uppkopplade.

Mobilen används inte bara för att spåra folk och avlyssna samtal; de skickar också över satellitkartor och efterlysningar rätt in i telefonen.

Det är underbart att se Kiefer Sutherland gläfsa in i sin mobil medan han kör bil mot en deadline eller rusar fram för att rädda några liv eller medan han skjuter mot skurkar.

Fjärde säsongen, kan köpas på brittisk dvd, gör åskådaren lika andfådd som de tre föregående.

Bara att konsumera avsnitt efter avsnitt efter avsnitt.

Och stänga av sin mobil så man inte blir störd.

Dagens rätt

Jens Peterson

Följ ämnen i artikeln