Hon får modevärldens deppigaste pris
Publicerad 2014-05-28
Priset ”Årets melankoliker” som delas ut av det svenska regnrocksmärket Stutterheim vill hylla vemod och inre mörker. Årets pristagare är – sorgsen trumvirvel – sångerskan Ane Brun.
Grattis, hur känns det att vara ”Årets melankoliker”?
– Det känns jättekul! säger Ane Brun till Theyouway.
Är du en melankolisk person?
– Ja, när jag skriver musik, men som människa är jag för det mesta en glad lax som man säger i Norge, säger den norsk-svenska sångerskan och låtskrivaren.
Vi svenskar har en något fördomsfull bild av norrmän som glada och hurtiga – är det fel?
– Ja, det handlar nog om språket, att vi låter glada. Att norrmän skulle vara gladare än svenskar tror jag inte, efter 14 år i Sverige så har jag inte märkt någon skillnad.
Utmärkelsen ”Årets melankoliker” delas ut under en högtidlig prisceremoni hos regnrocksmärket Stutterheim i Stockholm och firas med uppträdanden av bland andra Ane Brun själv. Prisutdelare är märkets grundare Alexander Stutterheim.
Varför ett sådant deppigt pris?
– Jag vill hylla de mörkare sidorna av människans natur, och inte peka finger åt dem. Det är ok att känna sig vemodig och blå ibland, förhoppningsvis kommer det bättre tider. Och jag vill lyfta fram melankolin som en drivande kraft för kreativitet. Priset är lite av en kul grej, eller inte kul kanske, men det är inte blodigt allvar, säger han.
Ane, stämmer det att melankoli och kreativitet går hand i hand?
– Ja absolut. Det är många som går in i de rummen för att skapa och melankoli är en känsla som man har behov av att få ur sig, att skriva av sig. När man är glad vill man istället behålla känslan, säger hon.
Det är fjärde gången som priset ”Årets melankoliker” delas ut. Tidigare vinnare är Sarah ”El Perro del Mar” Assbring, Plura Jonsson i Eldkvarn och författaren Bodil Malmsten. Motiveringen till årets pristagare lyder:
”Ane Brun är en artist som genom ett särpräglat sätt lyckas bemästra demonerna och filtrera fram en på samma gång egensinnig och djupsinnig musik. Pristagaren lyckas dra loss melankoliska spjutspetsar ur våra hjärtan och med hjälp av sin förtrollande röst och fantastiska, världsunika melodier, fylla hålen med tro, hopp och mening – och en framtid som är ljus, även om stunden ibland känns svår.”
Vad fick dig att välja Ane Brun?
– Hon gestaltar känslan på ett bra sätt, hennes musik ger tröst när man känner sig blå och det tycker jag att hon ska veta, säger Alexander Stutterheim.
Regnrocksmärket Stutterheim startades 2009 och är en riktig lycklig framgångssaga. Rockarna har synts på superstjärnor som Kanye West och Sarah Jessica Parker och man har gjort ett designsamarbete med Jay Z. Men rötterna finns i det svenska vemodet.
– Många varumärken är happy go lucky. Men Stutterheim handlar mycket om melankoli. Jag rids av den maran ibland och har alltid skämts över det. Men nu har jag insett att det är en intressant plats vara på. Det var för att ta mig ur den känslan som jag skapade klädmärket. Och min morfar, vars regnrock ligger till grund för min design, sa alltid att ”för att uppskatta smaken av honung behöver vi även dricka vinäger”.