Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Annorlunda strategi mot dåliga artister

Läs Jenny Seths krönika

Hur mycket skulle du betala för att tysta din hatartist för gott?

Och vad är det värt att slippa bli besviken på sitt favoritbands nya låtar?

I somras fick Prince femton miljoner kronor för sin spelning på Roskildefestivalen och häromåret gav Live Nation 150 miljoner dollar för rättigheterna till Jay-Z:s kommande turnéer och plattor. Fantasilöner till artister är inget nytt. Men att samla in pengar för att ett band

INTE ska jobba är en annan femma.

En kille i Seattle har startat en kampanj mot Weezer på nätet. Han vill stoppa bandet från att någonsin släppa fler album och hoppas samla in tio miljoner dollar för att nå sitt mål. Antifanet heter James Burns och säger att han är trött på att se sina vänner gång på gång bli besvikna på nytt Weezer-material.

Även om han själv aldrig varit ett fan så menar han att bandets ständiga misslyckande att leva upp till klassiska ”Pinkerton” från 1996 berör oss alla. Burns uppmanar alla som köpte ”Pinkerton” när det begav sig att bidra med tolv dollar. Det borde räcka till en muta för att få Rivers Cuomo och gänget att sluta göra flamsiga skivomslag, knasiga musikvideor och låtar som ”Beverly Hills”.

Man kan tycka att anti-Weezer-kampanjen är överdriven särskilt som deras senaste skiva ”Hurley” faktiskt är helt ok, men Burns har en poäng. Vissa artister (hej Magnus Uggla) borde följt Jakob Hellmans exempel och förtidspensionerat sig. Oasis, till exempel, hade besparat världen mycket besvikelse om de lagt av redan efter andra plattan.

Men man vet ju å andra sidan heller aldrig om avdankade popstjärnor plötsligt får uppleva en ny vår. Tänk om någon erbjudit Kylie Minogue ett avgångsvederlag under hennes 90-talssvacka. Eller om nyligen bortgångne Solomon Burke av någon anledning inte fått spela in ”Don’t give up on me”, albumet som gav den gamle soulmannens karriär en nytändning 2002.

Weezers trummis, Patrick Wilson, har kommenterat insamlingen på Twitter och lovat att för 20 miljoner skulle de göra en ”deluxe breakup”. Men bandets fortsatta existens och eventuella framtida mästerverk är nog inte hotade än på ett tag. Kampanjen lades ner redan i måndags, efter ett par tusen insamlade dollar.

Följ ämnen i artikeln