Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Ren propaganda som underhåller

Alla älskar väl Clint Eastwood?

Nu har han gjort en helt sinnessjukt osmaklig, falsk och antiintellektuell krigsfilm.

Som är jättebra.

Konsten och underhållningen är underlig. Kraften i en god berättelse och ett skickligt hantverk kan få oss att acceptera vad som helst. Det måste alla vara medvetna om. Film är ett oslagbart redskap för propaganda, det fattade den fiffiga nazisten Adolf Hitler som anlitade Leni Riefenstahl för att göra ”Viljans triumf” 1933.

”American sniper”, om USA:s mest framgångsrika krypskytt genom tiderna, är en besläktad film fast såld på kommersialismens altare snarare än fascismens.

Den har fått främst fått Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus och Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus-betyg i Sverige men i USA är den Oscarsnominerad för bästa film. Den spelade in enorma 750 miljoner kronor under första helgen förra veckan.

Rullen blev omedelbart kontroversiell när ett antal idiotiska kids i USA twittrade att de ville skjuta araber efter att ha sett filmen. Högervridna tv-kanalen Fox News, ägd av Rupert Murdoch, förstod. På andra sidan förklarade filmaren Michael Moore att krypskyttar är ynkryggar och komikern Seth Rogen jämförde filmen med nazipropagandan i Quentin Tarantinos film ”Inglourious basterds”.

Hatet dessa två stjärnor fick emot sig av ”patrioter” går att se på hela internet. Dessa patrioterna förstår ingenting av filmens undertext som handlar om att krig tar sönder alla människor. Det är djupt deprimerande att läsa kommentarsfälten, om möjligt enfaldigare än här i Sverige. Det finns en stärnbanérsjukdom i det underbara landet USA som är svår att förstå för utomstående men som baserar sig mer på låg utbildning än på ekonomisk ojämlikhet.

I alla fall.

”American sniper” är riktigt, riktigt knäpp. Den suveräne filmmakaren Clint Eastwood, 84 and still going strong, jobbar i Leni Riehfenstahls anda här, alternativt är Clintan helt inriktad på underhållning för underhållningens egen skull. Det är i vart fall omöjligt att tänka sig att han inte förstår hur falsk hans film är.

Den är knäpp på så många nivåer. Att fienderna utmålas i John Wayne-simplistiskt mörka färger som blodtörstiga vildar må vara hänt - det är ju huvudpersonen Chris Kyle (briljant spelad av Bradley Cooper) som uppfattar det så eftersom han bara lyder order, han har ingen förståelse för att det inte finns möjligheter till gentlemannamässig krigs- föring när en supermakt invaderar en underlägsen fiende. Det är en flagrant rasistisk blick, men ändå inte den största åkomman ”American sniper” lider av.

Det knasigast är den totala historieförfalskningen. Även nu, minst åtta år efter att alla vet att Irak-invasionen byggde på lögner, låtsas Clintan att USA hade något att göra i dessa kvarter. Kyle tar värvning efter att al-Qaida bombar USA:s ambassader i Kenya och Tanzania 1998 och efter att ha sett flygplanen massmörda USA den 11 september 2001. Terrorism framställs ogenerat som den goda orsaken till att USA drog till Irak (och minst 100 000 människor dog, vilket inte framgår särskilt av filmen).

I Kyles värld var detta sanning - han lurades av George W Bush som så många andra - men i verkligheten fanns ingen koppling alls mellan Saddam Hussein i Irak och al-Qaida-ledaren Usama bin Ladin.

Clint Eastwood skiter i sådana små bagateller. Filmen är helt och hållet vansinnig som verklighetsbeskrivning betraktat, och den gör sådana anspråk.

Men den är ruskigt underhållande. Jag kippade efter andan hela tiden. Älskade effektiviteten och de otroligt drabbande scenerna - ska han skjuta ungen? Jag höll på Kyle. Filmen är Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus.

Propaganda är komplicerat. En man från Texas som dödar 160 människor ur bakhåll i ett folkrättsvidrigt krig kan framställas som en hjälte, om man är lika skicklig som Clint Eastwood.

VECKANS....

BABE: Malena Ernman operasångerska, mellovinnare och en av Sveriges viktigaste antirasister, kritiserade nyligen 500-lappen med Birgit Nilsson i en scen ur ”Valkyrian”, skriven av antisemiten och Hitlerfavoriten Richard Wagner. Överkänslig ”sååå PK”, reagerade många, inte bara rasister. Men säg det till alla som drabbas av judehatet. Däremot kan man förstås lyssna på Wagner utan att vilja invadera Polen.
Chock. Slalomkungen Ingemar Stenmark, 58, en av Sveriges största och mest integritetsfyllda idrottare någonsin, ställer upp i ”Let's dance” på TV4. Vad han än fick betalt av TV4 är det värt det. Dessutom lär han vinna. Stenmark kan inte förlora. Förutom mot Phil Mahre. Nästa år kanske Ulf Lundell ställer upp i ”Så mycket bättre”. Haha.

Nyhet. Martin Kellerman skriver en skönlitterär roman, utan bilder om jag förstår saken rätt, och den tror jag kan bli riktigt bra. Kellerman är en stor skribent med briljant känsla för dialog, det har ”Rocky”-stripparna visat. Släpps i höst.

ALBUM: ”Sky City”, Amason. Högst organisk indiesupergrupp som är allra mest fantastisk på de svenska spåren, som ”Elefanten” eller gamla ”Ålen”.

LÅT: ”Boom”, Laleh. Disco!
WOW. America, First Aid Kit. Att ge sig på en av världens mest finaste låtar, en superklassiker av Simon & Garfunkel, tyder på ett magnifikt mod, närmaste gränsande till hybris. Älskar.
Spelades första gången när Paul Simon fick Polarpriset 2012. Framför Paul Simon. Sveriges bästa syrror.

Fråga Fredrik

Hur kunde Birdman vara så inåt helvete dålig? Du hyllade ju den som värsta feta?
@MustigaMauri, 19

SVAR: Älskade Mauri! Den verkar ha gått bättre hem hos män än kvinnor. Kanske män är mer ömkliga?

Följ ämnen i artikeln