Färre röstade i Melodifestivalen
Publicerad 2014-02-17
…men Björneffekten räddade tittarsiffrorna
Björneffekten höjde tittarsiffrorna.
Men de röstande tittarna flyr Melodifestivalen.
Inte sedan 2002 har siffrorna varit så låga.
Melodifestivalen har fått utstå massiv kritik sedan starten för tre veckor sedan. Kritiker har rynkat pannan och förra veckan tappade tv-festen 400 000 tittare.
Siffrorna från lördagens deltävling i Göteborg ser aningen ljusare ut.
Tv-sändningen sågs av 3 019 000, visar siffror från MMS. Det är ungefär 33 000 fler än veckan innan. Då bänkade sig 2 986 000 svenskar framför tv-apparaterna.
Tappar röster
Dock är det långt ifrån premiärsiffrorna, då programmet sågs av 3, 4 miljoner.
Programmet tappar även i röstningssiffror. Totalt kom 258 030 röster in under lördagens tävling. Det är bottensiffror för årets tävling. Premiären i Malmö skramlade ihop till 415 421 röster.
Helgens siffror är också den näst sämsta röstningssiffran sedan Sundsvall 2002.
Minskat intresse
Intresset för tävlingen var också svalt i sociala medier. Enligt siffror från Telenor gjordes 43 217 inlägg om Melodifestivalen under lördagskvällen.
Veckan innan var samma siffra 56 115.