Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Matteus

Tomas Ledin på nära håll imponerar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-10

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Tomas Ledin står på scen. Ensam.

Med stramt finger slajdar han fram några bluestoner på gitarren och dunkar rytmen ur gitarrkroppen. I den blå mosaiken börjar publiken skönja konturerna av " är det inte "I natt är jag din"?

Jovisst. Ledin har monterat ner sina gamla sånger och byggt upp dem på nytt sätt. Här dallrar gitarrsträngarna som om det var filmmusik av Ry Cooder, och det kastar nytt ljus över hans sönderspelade 70-talslåt.

Fina nya cd:n "Med vidöppna fönster" är utgångspunkten för Ledins stora inomhusturné, som började innan skivan fanns ute.

Det nya akustiska soundet har inspirerat förändringar av hans äldre låtar.

Som ett bluegrass-skuttande intro på "En del av mitt hjärta". Den förr så dånande "Knivhuggarrock" låter nu mer blues, och vinner allt på det. Dessutom knyter arret ihop Ledin från 1975 med färska sånger som "Balladen om Ohlin".

Det sägs vara Tomas Ledins första inomhusturné, åtminstone i modern tid. Han berättar från scen att han ville hitta tillbaka till närheten från sina första spelningar som trubadur i slutet av 1960-talet, när en ståbas var enda komp. Kanske kunde han plockat fram "Då skall jag spela" från 1972, från första gången han var med i Melodifestivalen. När vi som tittade blev glada över att det faktiskt fanns en långhårig kille som var singer-songwriter mitt i schlagern. Jag ser Ledin på Cirkus i Stockholm, samma Cirkus där Melodifestivalen hölls 1972. Då fick Ledin stryk av Family Fours "Härliga sommar".

"Då ska jag spela" skulle kunna leva upp av ett nytt arr.

Och den mognare Ledinska sångrösten.

Ledin på närmare håll imponerar med sin stämma, som han utnyttjar bättre. Går upp i falsett, är mjuk och innerlig och låter personligare än när han öser på i arenarock.

Det hörs i nya versionerna av "Här kommer den nya tiden" och "Tillfälligheternas spel". Han gör också en stark "Vem kunde ana", färska cd:ns skilsmässolåt om ett barn som flyttar mellan föräldrarna varje vecka.

På "Med vidöppna fönster" har Ledin producerat och skrivit sångerna tillsammans med Dan Hylander, som skrivit mycket åt Totta Näslund de senaste åren.

Samarbetet med Hylander är ännu ett tecken på att Ledin inte är rädd att dela plats med kolleger. I slutet av 1970-talet turnerade han som körsångare åt ABBA. Tillsammans med Mikael Wiehe var han en av initiativtagarna till ANC-galan och de skrev singeln "Berg är till för att flyttas" ihop.

När Ledin gjorde comeback som soloartist 1990 fick han en gigantisk succé med låten "En del av mitt hjärta" och albumet "Tillfälligheternas spel". Då hade han kunnat turnera ensam sommaren 1991, med garanterad framgång, men valde att dela strålkastaren med Niklas Strömstedt och Lena Philipsson. Det blev det första Rocktåget och en succé som tuffade fram flera år.

Tomas Ledin har lyckats hålla värdigheten och stilen.

Värt en applåd.

Dagens rätt

Jens Peterson

Följ ämnen i artikeln