Jerry Leiber skapade stor poesi av några enkla rader
Ännu en av popmusikens främsta arkitekter är borta.
Jerry Leiber gjorde stor poesi av enkla historier från vardagen men såg sig aldrig som något mer än en hantverkare.
Det var ju så då, på det sena 50-och tidiga 60-talet. Allt handlade om den som sjöng. Den som lade orden i munnen på Elvis Presley, The Drifters eller Ben E King fick nöja sig med en check och i bästa fall en låtskrivarcredit inom parentes under singelns titel på skivetiketten.
Under väldigt många låtar på den tiden stod det Leiber-Stoller. Mike Stoller skrev musiken och Jerry Leiber texterna. De hade träffats i Los Angeles 1950, två judiska 17-åringar som hittade varandra i en gemensam kärlek till blues och r’n’b.
Deras låtar hamnade också främst hos färgade artister. Leiber-Stoller var ännu inte myndiga när de skrev ”Hound dog” till Big Mama Thornton 1952 och sedan rullade klassikerna på i en strid ström: ”Kansas city”, ”Jailhouse rock”, ”King Creole”, ”Is that all there is”, ”Love potion no 9”, ”On Broadway”, ”There goes my baby”, ”Spanish Harlem”, ”Stand by me”, ”Stuck in the middle with you”.
Med flera, med flera. Pophistorisk grundkurs, alltihop. Den låtskrivare som säger sig inte vara influerad av duon känner helt enkelt inte till dem.
För få var bättre på att kombinera en genialt enkel allmängiltig text med en slagkraftig hook, det recept som alltjämt präglar all framgångsrik popmusik. Jerry Leiber kunde alla tricken men såg alltid nyktert på det han själv gjorde. Om Ben E Kings ”Stand by me” sa han så här i en Rolling Stone-intervju:
– Det är en inte fantastisk om än trevlig låt. Men det är en fantastisk inspelning. I klassiska låtar finns det alltid ett speciellt element. I ”There goes my baby” är det den ostämda timpanin. I ”Stand by me” är det basslingan.
Den som hör Leibers text, som med enkla ord på några få rader lyckas skapa stor poesi om tillvarons hela eventuella mening, invänder nog gärna att det var väl blygsamt.
Men Jerry Leiber såg det så. Där andra läste in en förvarning om raskravallerna i Watts i ”Riot in cell block #8” förklarade han att det bara var en rolig låt, en musikalisk skämtteckning.
Och han gillade aldrig Elvis version av ”Hound dog”. Texten, som i Big Mama Thorntons version är ett stort ”go fuck yourself” till en man som betett sig illa, blev efter Elvis förmildrande omskrivningar bara obegriplig och tandlös.
– Men att den sålde i sju miljoner exemplar gjorde det onekligen lite lättare att svälja de där ändringarna...
Jerry Leiber dog i tisdags, 78 år gammal och värd varenda intjänad royaltydollar.