Fackboken backar – lyxiga böcker förlorare
Publicerad 2023-12-14
Försäljningen av fackböcker sjunker – och förlagen får allt svårare att bekosta fina utgåvor i fyrfärg. Men medan lyxböckerna bantas efterfrågas litteratur om den turbulenta samtiden.
Förra året sjönk försäljningen av tryckta fackböcker, och när 2023 närmar sig sitt slut verkar det som att trenden håller i sig. Genren är dock bred och främst är det debattböcker och översatt facklitteratur som har det tufft, enligt Maria Hamrefors, ordförande för Svenska Bokhandlareföreningen.
– Men hittills i år är det stora tapp inom alla områden i genren, över 11 procent ned på både humaniora och populärfacklitteratur, säger hon men lägger till att kokböcker går back med ”bara” 3,2 procent.
Även Adlibris märker av den fortsatta nedgången, som till viss del beror på konkurrens från engelska utgåvor, enligt försäljningschef Sakari Luovio.
– Det blir ett bekymmer för de svenska förlagen. Kostnadsbilden för att producera en faktabok är hög och det är en lång process, samtidigt som förlagen är mer pressade lönsamhetsmässigt.
Samhällsböcker går bättre
På Adlibris har man sålt färre trädgårds- och kokböcker sedan pandemin, även om nivåerna fortfarande är ganska höga, enligt Sakari Luovio. Däremot minskar intresset för litteratur om dagsaktuella frågor inte lika mycket.
– Böcker om att förstå krisen i Mellanöstern eller Ukraina har ökat kraftigt, det går i linje med vad som sker i världen, säger han.
Även Bokusgruppen ser ett intresse för historia och samhällsfrågor, samt för psykologi, hälsa och påkostade kokböcker, medan kurslitteraturen krisar.
Enskilda titlar kan också driva upp försäljningen. Förra året gick till exempel Martin Kraghs bok ”Det fallna imperiet” bra på grund av kriget i Ukraina, liksom Andreas Cervenkas ”Girig-Sverige”. I år efterfrågas titlar om gängkriminalitet, till exempel Faysa Idles ”Ett ord för blod” och även fortsättningsvis Diamant Salihus ”Tills alla dör”. Den har hittills sålt i en kvarts miljon exemplar, enligt Simon Brouwers, vd på Mondial, ett förlag som har specialiserat sig på sakprosa. De har haft ett bra år men vinsten är ändå blygsam.
– Det har blivit svårare och svårare att nå ut med fackböcker. De böcker som når ut säljer mycket mer – och vi har haft turen att ha sådana titlar nästan varje år sedan vi startade. Men de titlar som inte slår igenom säljer mycket mindre än förut, säger Simon Brouwers.
Svåra tider
Även prisade och uppmärksammade fackböcker kan numera sälja runt 1200 exemplar, medan man för ett par år sedan räknade med minst det dubbla, enligt Simon Brouwers. Högre papperspriser och tryckkostnader spelar in men också konkurrens om tid och betalningsvilja i ekonomiskt svåra tider.
– Många pratar om att det finns poddar som ersätter sakprosan, men det har det gjort i tio års tid. Nu handlar det om att poddarna är gratis medan du väljer bort en investering på kanske 350 kronor i bokaffären, säger han.
Siffrorna är visserligen svåra att analysera i tider då nätförsäljningen av böcker minskar, vilket den gjort under både 2022 och 2023. Sakprosan är populär som julklappsböcker, och köps till stor del i butiker.
– Särskilt fackböcker i fyrfärg som man gärna vill klämma och känna på innan man ger bort dem, säger Maria Hamrefors.
Coffeetableboken förlorare
Men förlagen drar ner allt mer på tjusiga coffeetableböcker. Mondial har växt varje år sedan starten för sju år sedan. Nästa år minskar förlaget för första gången sin utgivning, till 50 titlar, och då är det böckerna i fyrfärg som får stryka på foten – den typ av bok de egentligen gärna gör.
– Men när en sådan bok inte ens säljer tusen ex är det en kvarts miljon i förlust. Så den smala fyrfärgsboken är förloraren.