Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Hollywoodstjärnornas hemliga nätverk

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-12-03

Äkta vänskap eller ren business?

Jennifer Aniston och Courteney Cox har varit vänner i 16 år.

Det är inte en slump att Gwyneth Paltrow bär Stella McCartney-kläder. Eller att Jennifer Aniston fick en gästroll i tv-serien ”Cougar town”. Det är tack vare skådespelerskornas nätverk.

Gwyneth Paltrow med kompisen Stella McCartney.

Filmbranschen, modevärlden och musikbranschen kan vara tuffa att ta sig fram i – och därför är det viktigt med bra kontakter som kan stötta och hjälpa en fram.

Mellan kvinnorna i Hollywood finns mängder av band och kopplingar – både av det privata och professionella slaget.

Nätverksexperten Sophia Sundberg driver företaget Ypsilon (www.ypsilon.nu) och föreläser om kontaktskapande.

– I dag så handlar allt om kontakter, oavsett vilken bransch du befinner dig i.

Det handlar om förtroende, vi tror mycket mer på personliga rekommendationer än exempelvis annonser.

Varför är det viktigt med kvinnliga nätverk i mansdominerade branscher, exempelvis filmbranschen?

– Det är viktigt att kvinnor hjälper varandra och lyfter fram varandra för jobb och poster – eftersom det är något som männen länge varit väldigt duktiga på. Män har en lång tradition av att nätverka med andra män – på golfbanan, inom frimurarordnar och liknande.

Hur går man till väga för att skapa ett bra nätverk?

– Steg ett är att inventera dina befintliga kontakter. Ibland kan du ha ett jättebra nätverk, men du underhåller det inte tillräckligt. Du går inte på lunch, fikar eller ringer.

– Steg två är att utvidga ditt nätverk. Då är det viktigt att tänka utanför boxen – att göra sådant som du normalt inte skulle göra. Det är så du träffar nya människor. Och i mötet med dem så är det viktigt att vara nyfiken och ställa frågor om vilka de är och vad de gör.

– Sedan handlar det också om uppföljning – det är a och o inom allt nätverkande.