Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Tyra-förbannelsen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-12-15

Därför blir inte ”Top Model”-vinnarna framgångsrika

De kom, de rockade catwalken och segrade.

Men sen då?

I USA har den nionde säsongen av ”Top Model” precis avslutats och ännu en vinnare har utsetts.

Men även om Tyra Banks tv-program är en succé bland tittarna är modellerna inte lika populära i modebranschen, enligt nöjessajten E!Online. Förutom kontraktet med ett sminkföretag som tjejerna vinner blir de sällan erbjudna respekterade kampanjer.

– Modeindustrin tar inte programmet på allvar, säger en insatt källa till sajten.

Produkterna i fokus

Källan säger att vara en "Top Model"-vinnare till och med kan vara till ens nackdel. Många designers vill inte att något ska överskugga deras produkter. De vill att deras märke och deras produkter – inte modellen – ska vara i fokus.

Enligt källan finns det dessutom inte utrymme för hur många toppmodeller som helst.

– De modeller som plåtas för Vogue och W och för superlyxiga kampanjer och på catwalken är en liten grupp, säger källan. Kanske hundra tjejer världen runt.

Talespersoner

Några ”Top Model”-vinnare har dock fått en del respekterade kampaner.

Jaslene Gonzales har blivit märket Lot 29:s ansikte utåt, och CariDee English har fått göra en kampanj med JC Penney.

Däremot har många "Top Model"-vinnare rönt framgångar inom tv, och ett flertal är talespersoner för diverse organisationer.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln