Tyra-förbannelsen
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-12-15
Därför blir inte ”Top Model”-vinnarna framgångsrika
De kom, de rockade catwalken och segrade.
Men sen då?
I USA har den nionde säsongen av ”Top Model” precis avslutats och ännu en vinnare har utsetts.
Men även om Tyra Banks tv-program är en succé bland tittarna är modellerna inte lika populära i modebranschen, enligt nöjessajten E!Online. Förutom kontraktet med ett sminkföretag som tjejerna vinner blir de sällan erbjudna respekterade kampanjer.
– Modeindustrin tar inte programmet på allvar, säger en insatt källa till sajten.
Produkterna i fokus
Källan säger att vara en "Top Model"-vinnare till och med kan vara till ens nackdel. Många designers vill inte att något ska överskugga deras produkter. De vill att deras märke och deras produkter – inte modellen – ska vara i fokus.
Enligt källan finns det dessutom inte utrymme för hur många toppmodeller som helst.
– De modeller som plåtas för Vogue och W och för superlyxiga kampanjer och på catwalken är en liten grupp, säger källan. Kanske hundra tjejer världen runt.
Talespersoner
Några ”Top Model”-vinnare har dock fått en del respekterade kampaner.
Jaslene Gonzales har blivit märket Lot 29:s ansikte utåt, och CariDee English har fått göra en kampanj med JC Penney.
Däremot har många "Top Model"-vinnare rönt framgångar inom tv, och ett flertal är talespersoner för diverse organisationer.