Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Matteus

Fiasko- filmerna får nya namn

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-06-02

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

I augusti kommer den svenska filmen "nåt i kikaren" på dvd och video.

Aldrig hört talas om?

Inte så konstigt. På bio floppade den som "Mongolpiparen".

Tricket att försöka sälja biofiaskon med nya titlar är gammalt.

Men det är nog första gången som ett svenskt fiasko får ett helt nytt namn och utseende på video. "Mongolpiparen" fick negativa recensioner, för att uttrycka det milt, och sågs bara av några få tusen på bio. En romantisk komedi där Linus Wahlgren och Anna-Lena Strindlund har ett förhållande trots att hon är gift med Per Graffmann och han är tillsammans med Vanna Rosenberg,

Större delen av filmen utspelas på Gotland och både originaltiteln och den nya dvd-titeln syftar på att Linus Wahlgren är fågelskådare.

Vi får väl se om titelbytet hjälper. "nåt i kikaren" låter inte särskilt oförglömligt det heller.

Många gånger får amerikanska filmer, som gått dåligt på bio under ett svenskt namn, tillbaka sin originaltitel när de släpps på dvd/video.

"Brottsplats Hollywood" med Harrison Ford och Lena Olin funkade inte alls på bio. När den släpptes på dvd/video var det under titeln "Hollywood homicide". Det är så det brukar gå till när misslyckanden förpackas i nytt fodral.

Filmpubliken brukar dock ha känslig radar för vad som är sevärt och inte.

Ett annat problem för svenska filmare är att ge engelska titlar för export. Ibland ligger de nära originalen. Att "Three suns" är "Tre solar" och att "Smala Sussie" blir "Slim Susie" är självklart, liksom att "Populärmusik från Vittula" kortas till "Popular music".

Men det är kanske svårare att gissa vilka svenska filmer som göms bakom:

"Illusive tracks"

"The drowning ghost"

"The ketchup effect"

Eller?

Svaren är "Skenbart", Mikael Håfströms kommande rysare "Strandvaskaren" och "Hip hip hora!". Den sistnämnda möttes av stort intresse från andra länder på filmmarknaden i Cannes, men då alltså som "The ketchup effect".

En titel betyder säkert mycket. Men filmen i sig betyder mer.

Mycket stor publik i Sverige för "The day after tomorrow" under pingsthelgen. Nästa vecka kommer tredje Harry Potter. Vi har kommit långt från den tid när svenska biografer stängde halva sommaren och när de väl öppnade körde de repriser av gamla James Bond.

Nu är vi amerikaniserade även i vårt biobesökande och lämnar gärna solen för några timmars istid eller andra katastrofer.

Att "Harry Potter och fången från Azkaban" har svensk premiär 9 juni är något helt nytt, och en chansning från Warner Brothers som tror att HP-fans gärna går direkt från skolavslutningens "Den blomstertid nu kommer" in i biosalongen.

De har förmodligen rätt.

I färska numret av amerikanska tidskriften Entertainment Weekly listas de säkraste namnen som lockar biopublik.

Etta är Harry Potter, följd av Shrek, Spider-man, Darth Vader och James Bond.

Inte en enda fågelskådare i kikaren.

Dagens rätt

Jens Peterson

Följ ämnen i artikeln