Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Alla cruisar med Chanel

Uppdaterad 2011-06-27 | Publicerad 2011-06-23

Karl Lagerfelds Hollywood-inspirerade linje.

Chanels cruise-kollektion bjöd på lyxplagg, pärlprakt och en omdiskuterad hybridsko. Men vad är egentligen en cruisekollektion? Sofis mode reder ut begreppen.

– Det handlar om kvinnor i Cannes som mixar baddräkter med äkta pärlor och diamanter. När allt kommer omkring kan man inte ha fejksmycken på sig i vattnet, säger Lagerfeld till nyhetsbyrån AFP.

Skumpan bubblade och diamanterna gnistrade i solskenet. När Chanel visade sin cruisekollektion nyligen hade Karl Lagerfeld helt anammat devisen ”ju mer desto bättre” och bokat hela det legendariska lyx­hotellet Hôtel du Cap i Antibes, flugit ner världens modellelit och bjudit in de mest stilmedvetna modekändisarna.

Kollektionen var inspirerad av Hollywood- ­legendarer som Rita Hayworth och kläderna pryddes av drösvis med dyrbart bling.

Men den accessoar som fick mest uppmärksamhet var en märklig hybridsko, som enligt AFP såg ut som om en ”knähög stövel hade parat sig med ett par flipflops”. Style.coms recensent Tim Blanks var inte imponerad:

”De kanske kan beskrivas som skorna för någon som redan har precis allt hon möjligtvis skulle kunna längta efter. Men det finns vissa önskningar som helt klart inte borde uppfyllas.”

I övrigt syntes allt från skräddade kavajer och snäva pennkjolar till böljande långklänningar, vida byxor och svartvita baddräkter.

Cruisekollektionerna eller resortkollektioner som de också kallas, kommer ut i butik i november och uppstod ur behovet att kunna köpa sommarkläder även under vintertid. Rika jetsettare som tillbringade vintrarna på lyxkryssningar i Karibien eller Medelhavet ville ha bad-dräkter och luftiga sommarklänningar under en årstid när butikerna bara innehöll vinterkappor och toppluvor.

Vanessa Paradis är en trogen Chanel-älskare.

I dag fungerar cruisekollektionen som en brygga mellan höst/vinter- och vår/sommar-kollektionerna och innehåller inte bara strandkläder utan en stor variation av plagg – även herrkläder. Fenomenet har växt och allt fler modehus har hakat på eftersom cruise-kollektionerna visat sig vara en väldigt lön sam affär.
Kläderna är av tradition lättburna och kommersiella och genom att fylla ut glappet mellan huvudkollektionerna kan modehusen sälja fullprisplagg året runt. Men åsikterna om påfundet går isär. Vissa menar att mellankollektioner bidrar till ökad stress för designerna, utan att leverera särskilt spännande mode. Medan andra anser att de är ett sätt att dra in pengar till mer experimentella kollektioner och ett bra forum att testa nya designidéer inför huvudkollektionerna.

Bland modehus som gör cruisekollektioner märks Balenciaga, Gucci, Lanvin, Chloé, Prada, Dior, Marc Jacobs, Ralph Lauren och Yves Saint Laurent – men det är inte alla som anordnar catwalkvisningar för att lansera dem. Särskilt inte så påkostade och extravaganta som Chanels.

Följ ämnen i artikeln