En matsked kräm i en jättestor ask
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-16
Karin Ahlborg anmäler sminkskurkarna för förpackningsfusk
En matsked kräm. I en förpackning som rymmer nästan en halvliter.
Nu anmäler jag sminkskurkarna för brott.
De är svindyra.
De kommer i pyttemängd i megastora förpackningar.
Sminkindustrin skräms inte det minsta av marknadsföringslagen när de utformar sina krämburk-ar.
Och varför skulle de?
Trots att lagen är gemensam i hela EU och klart säger att man inte får använda förpackningar som till sin storlek vilseleder konsumenterna, har ingen modet att gripa in mot sminkjättarna, som säljer samma varor över hela värld-en.
Mycket luft för pengarna
Därför kan exempelvis Kanebo, som är skräckexemplet i Aftonbladets undersökning, sälja Sensai eye contour cream i en ask som rymmer 400 milliliter medan det faktiska kräminnehållet bara är
15 milliliter.
Mycket luft för massor av pengar. Vi talar en förpackning som är 2 567 procent större än innehåll-et.
Då kan det vara intressant att veta att Konsumentverket tidigare rackat ner på matförpackningar som varit i sammanhanget
ynka 40 procent större än innehållet.
Finns det någon specialregel för just sminkförpackningar?
– Nej, samma regler gäller för alla förpackningar. Det ska finnas verkligt speciella skäl för att en förpackning ska få vara större än nödvändigt, säger Pär Magnusson, enhetschef på Konsumentverket.
Skillnaden – 2 000 procent
I vår undersökning, som inte alls handlar om några värstingar eftersom i stort sett alla märken gör likadant, varierar det från 700–2 000 procents skillnad mellan kräm och förpackning.
Därför har jag anmält samtliga krämer i vår undersökning till Konsumentverket.
Om verket eller dess motsvarighet i ett annat EU-land bestämmer sig för att inte längre låta sminkindustrin bryta mot lagen kan dryga böter och förbud ut-
dömas.
Men dit är det långt.
Om man ens orkar ta första steget.