Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

’Biljett Nu lurar kunder på rutin’

Publicerad 2012-08-01

Före detta Biljett Nu-anställd ­anklagar företaget för fusk

I förra veckan nystades ännu en skandal upp kring företaget Biljett Nu.

Nu anklagar tidigare anställda Ann Ingesson företaget för att systematiskt lura sina kunder.

– Jag har undrat hur det här företaget klarat sig så länge, säger hon.

I torsdags fick hundratals Bruce Springsteen-fans en kalldusch. Konsertbiljetterna som de köpt dyrt av andrahandsföretaget Biljett Nu existerade inte.

Nu berättar Ann Ingesson, 41, som var anställd på företaget under förra året, om de bluffstrategier som hon menar satts i system för att lura fans på pengar.

– Jag insåg snabbt att jag inte kunde stå bakom sättet de arbetade på. I början ­köper de in kanske 600 ­biljetter av Ticnet och ­höjer priset. Sedan lägger man till kanske 20–40 biljetter som inte finns, den ­så kallade ”luckan”. Har vi tur kan vi köpa biljetter på Blocket ­eller utanför spelningen.

Ann har själv tvingats jaga andrahandsbiljetter utanför konserter.

”Orkar inte processa”

Hon säger att många ­kunder aldrig får några ­biljetter.

– Många orkar inte processa. Vid en konsert med Veronica Maggio hade vi sålt 30 biljetter som inte fanns, runt tio kunder fick aldrig tillbaka sina pengar. Det blev ren vinst för Biljett Nu. Så gör de hela tiden, de lurar kunder på rutin.

Robert Jakobsson, verksamhetschef på Biljett Nu, menar att det är struntprat.

– Har man beställt en produkt som man inte får ska man självklart ha pengarna tillbaka.

När Ann vände sig till kollegorna för stöd ska hon ha mötts av hånskratt och blivit uppmanad att bita ihop. Robert ­Jakobsson ger en annan bild.

– Vår personal trivs bra. Nu efter Springsteen-konserterna jobbar de hela nätterna och vill upprätthålla vår heder på marknaden.

Ilskan blev för mycket

För Ann blev ilskan från besvikna kunder för ­mycket redan efter tre veckor. En kväll bröt hon ihop hemma, inför sin sambo. Hon konfronterade sedan Robert ­Jakobsson, och säger att han uppmanade henne att lämna jobbet. Då gjorde hon det.

Efter Springsteen-kasoet har hon nu fått nog.

– Jag har undrat hur det här företaget klarat sig så länge, att ingen har satt dit dem.

”Vi gör allt”

Robert Jakobsson menar att Biljett Nu är tydliga med att de erbjuder en förköpsservice.

Enligt honom är det bara i extremfall som de anställda tvingas jaga andrahandsbiljetter.

– Vi gör allt för att göra kunden nöjd. Vi har misslyckats i ytterst få fall, som i fallet med Springsteen. Men vi jobbar för att göra rätt för oss.