Ida Sjöstedt = Svensk glamour
Publicerad 2014-04-24
”Jag har en förkärlek för glitter”
Älskar du det festliga, glamourösa och romantiska? Dras du till saker som glittrar och är inte rädd för lite kitsch? Då tillhör du förmodligen redan lag Ida Sjöstedt.
Nu är tylldrottningen aktuell med en kollektion för Monki.
Den svenska designern Ida Sjöstedt står för något unikt inom svenskt mode. Sedan starten 2001 har hon byggt upp sin egen värld befolkad av svala isprinsessor, bitchiga hejaklacksledare och glamorösa societetsdamer och skapat feminina kläder med ett helt eget uttryck under den något motsägelsefulla devisen ”smakfull kitsch”.
Visningen av höst/vinterkollektionen 2013 under modeveckan i Stockholm förra året avslutades med att modellerna kom ut i grupp klädda i t-shirts med ”Team Ida”-tryck. Det är ett lag som växer och får nya fans för varje säsong.
Just nu har extra många chansen att bli en del av Ida Sjöstedts glammiga grupp. Hon är nämligen aktuell med en samarbetskollektion för den globala klädkedjan Monki och Sofis mode passade på att göra en intervju med designern.
Vad har ni gemensamt?
– Hjärtat i både Monki och Ida Sjöstedt är kreativitet och fantasi. Vi skapar båda egna världar med våra kollektioner och arbetar på ett lekfullt och konceptuellt sätt, säger Ida Sjöstedt.
På vilket sätt speglar kollektionen det som är typiskt för din design?
– Den är festlig, romantisk, på gränsen till kitschig och silhuetterna är feminint mjuka i formen, enligt mina signatursnitt.
Vad inspirerar dig?
– Jag brukar leta bland popkulturella referenser och kvinnliga stereotyper. Det är allt från filmen ”Virgin
suicides” till tv-serien ”Twin peaks”, författaren Bret Easton Ellis, realityserien ”Housewives of Beverly Hills” och isprinsessor. Några kvinnor som har inspirerat mig med sin stil är Courtney Love, Marie Antoinette, Miss Universe och Molly Ringwald i ”Pretty in pink”.
Hur tänker du kring materialval?
– Jag går i första hand på utseende och har en förkärlek för glitter. Och det är givetvis viktigt att materialen är bekväma att bära – jag vill inte skapa kläder som man inte kan ha på sig.
När och hur startade ditt modeintresse?
– Det har funnits så länge jag kan minnas. Jag har alltid varit intresserad både av hur jag själv klär mig och att se på andra. Mina första stilikoner var romska kvinnor i traditionell dräkt som jag såg där jag växte upp.
Hur reflekteras ditt eget liv och dina upplevelser i dina kollektioner?
– Mina kollektioner speglar ofta den sinnesstämning jag är i under arbetet. Min senaste kollektion för höst/vinter 2014 ”No More Drama” handlar mycket om reflektion och hur jag mådde just då. Jag har insett att det egentligen inte spelar någon roll om jag mår bra eller dåligt när jag ska skapa – kreativiteten får näring från alla slags känslor.
När Ida Sjöstedt först startade stack hon ut som ett udda inslag på den minimalistiska svenska modescenen. En modescen som dessutom var väldigt liten.
– Den svenska modebranschen har vuxit något enormt. När jag startade var de flesta svenska märkena relativt nystartade, och flera svenska kedjor som vi i dag tar för givet fanns inte ens.
Hur har inställningen till din design förändrats?
– Det finns en större förståelse och respekt för min design nu än när jag startade, eftersom mitt varumärke
har blivit så etablerat. Den senaste tiden har det även dykt upp fler märken på modeveckan i Stockholm som har sin bas i festkläder, men jag känner ändå att jag fortfarande har ett unikt uttryck och koncept som inte riktigt kan liknas vid någon annan svensk designer.
Den tydliga identiteten är en av anledningarna till att Ida Sjöstedt genom åren fått en sådan trogen fanskara. Men populariteten har en baksida. Nyligen kom det fram att någon sålt piratkopior av hennes plagg på Blocket.
– Flera tjejer, oberoende av varandra, kontaktade oss efter att de hade köpt vad de trodde var en Ida Sjöstedt ”Meena dress” på Blocket. Det visade sig att någon producerat nästan exakta kopior av vår klänning med etiketter och allt. Som tur var så reagerade kunderna på att kvaliteten var dålig och tog kontakt. Vi har gjort en polisanmälan för varumärkesintrång och upphovsrättsintrång och flera kunder har anmält bedrägeri.
Hur reagerade du?
– Det var ju smickrande på så sätt, att det är ett kvitto på att jag har ett starkt varumärke och en stark design. Men jag tycker synd om alla kunder som blev lurade, och det är extra jobbigt att veta att de trott att vi står för produkter i så dålig kvalitet. Förutom att vi förlorar i försäljning av att någon stjäl vår design riskerar vi också att få dåligt rykte.
Något som vore orättvist med tanke på hur stor vikt Ida Sjöstedt lägger på hantverket. För några år sedan gick hon rakt mot strömmen och startade en couturekollektion, i en tid då andra designmärken väljer att starta billiga underlinjer. I hennes ateljé kan kunder få klänningar uppsydda efter sina egna mått.
Vilka är couturekunderna?
– Många är bekanta med varumärket sedan tidigare och har köpt något från den ordinarie kollektionen. Klänningarna de beställer är oftast till något speciellt tillfälle som bröllop, bal eller stora galor.
Vilket tycker du själv är det häftigaste plagg du har gjort?
– I vår/sommarkollektionen 2014 måste jag säga svandunskappan i regnbågspasteller. Totalt opraktisk och extremt komplicerad att sy – men alldeles underbar.
FOTO: Mia Carlsson, Natanael Johansson
Kolla in Idas design i bildspelet!