Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

”Aldrig i helvetet kan man göra så”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-05-02

Laila & Niclas sålde sitt bröllop – nu låter de TV 4 bygga deras nya lyxvilla

Paret Bagge/Wahlgren är en vinstmaskin.

De säljer sitt liv till högstbjudande.

Nu låter de TV 4 bygga deras nya lyxhus – mot att allt sänds i tv.

– Alltså, det är inte så jävla snyggt. Jag skulle aldrig någonsin göra det, säger Martin Timell, 53.

I höst får Laila Bagge Wahlgren, 37, och Niclas Wahlgren, 44, ett eget program. Tittarna får följa när TV 4:s team bygger upp

deras drömhus på Lidingö från grunden.

För sin medverkan i produktionen får paret Bagge/Wahlgren ett arvode från TV 4. Dessutom finns en rad sponsorer som mot exponering i programmet förväntas bidra med allt från köksinredning till byggmaterial.

I fem avsnitt ska parets lyxhus på Lidingö växa fram.

– Det är en modern fairytale. Det svenska folket är intresserade av deras saga, säger Anton Glanzelius, programchef på TV 4 plus.

TV 4:s beslut att betala för huset väcker kritik från andra profiler på kanalen. Likasom parets val att sälja en inblick i hemmets intimaste vrår.

”Ett steg till”

Martin Timell blir chockad när han får höra vad som är på gång. Han skulle aldrig kunna tänka sig att ställa upp på något liknande.

– Aldrig i helvetet och inte ens då, så kan man inte

göra som programledare, säger han.

Värt halv miljon

Niclas Wahlgren jobbar även som tv-kock i ”Förkväll”. Men att kanalen väljer en av sina egna profiler vidkommer inte Timell.

– Jag blir inte speciellt chockad för TV 4:s del. Jag är mest chockad över att Laila och Niclas gör det här efter det här bröllopet, att de väljer att ta det ett steg till.

Vad han syftar på är att paret i våras sålde sitt bröllop till tidningen Expressen. För fotorättigheter fick tidningen betala 50 000-60 000 kronor, enligt uppgift till Nöjesbladet. Dessutom fick Bagge stort redaktionellt utrymme för sin klädkollektion i tidningen. Då uppskattade en pr-konsult att utrymmet för parets varumärkesbyggande var värt närmare en halv miljon.

Sticker i ögonen

Sedan åkte paret på bröllopsresa till Aruba. I höstas dök Wahlgren upp som resereporter i TV 4 i ett inslag där han lovordade just Aruba. Bolaget Ving som

levererar resor åt TV 4 använder inslaget som reklam på sin webbplats.

Willy Björkman, också högprofilerad byggare i

fyran, säger att han inte vill sätta sig till doms över kanalens husbygge. Men tror att det kan sticka i ögonen på folk att två förmögna kändisar plötsligt får ett hus som många kanske bara kan drömma om.

– Det är upp till var och en att döma. Men det är klart att när man tänker på att det finns folk som inte har någonstans att bo så visst fan känns det konstigt.

Nöjesbladet har förgäves sökt Laila Bagge Wahlgren och Niclas Wahlgren för en kommentar.