Eurovision förbjuder San Marinos bidrag
Uppdaterad 2018-08-20 | Publicerad 2012-03-20
Regler mot företagsreklam stoppar Facebooklåt
San Marino ställer upp i Eurovison med en låt om Facebook.
Trodde alla.
Men bidraget förbjuds helt och hållet från tävlingen – om inte precis allt ändras.
San Marino ställer upp med en minst sagt spektakulär låt i Eurovision song contest.
Bidraget ”Facebook, uh, oh, oh” har spridit sig som en löpeld på nätet – av en anledning.
Hela Valentina Monettas låt handlar om Facebook.
Gynnar företag
Men alla är inte lika roade. Ansvariga inom Eurovision song contest förbjuder nu låten från att uppträda i tävlingen eftersom bidraget gynnar ett enskilt företag.
Nu har San Marino två val.
Antingen måste låtskrivarna stryka allt som har med Facebook att göra i bidraget. Hela låten i princip.
Eller helt enkelt byta låt.
Sverige tvingades också byta
Precis samma regel tvingade Sverige att ändra sitt bidrag 1987. På Melodifestivalen sjöng Lotta Engberg om ”fyra Bugg och en Coca-cola” i sitt vinnarbidrag.
Väl i Eurovison blev samma refräng i stället ”Boogaloo, dansa rock'n'rolla”.