Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

”Nu vill kreddeliten bli polare med oss”

Uppdaterad 2018-08-16 | Publicerad 2013-10-27

The Sounds om att gå från hånade till älskade

Hånade och utskrattade - då.

Men ingen har lyckats rucka The Sounds.

- Nu hör kreddeliten av sig och vill bli polare, för tio år sedan fick vi inte ens komma in i farstun, säger Maja Ivarsson.

The Sounds har redan packat in sig i en turnébuss i USA.

Tyckarna har inte ens hunnit öppna käften om deras femte platta ”Weekend”.

För fansen, inte för kritikerna - så har The Sounds jobbat genom alla år.

Men så plötsligt, i början av 10-talet, förändrades bilden av bandet, sakta men ­säkert.

- Nu hör kreddeliten av sig och vill bli polare, för tio år sedan fick vi inte ens komma in i farstun, konstaterar Maja Ivarsson.

Förvånande reaktion

För en hastig till­bakablick kan vi konstatera att kritikerna klankade ner på The Sounds för att de spelade ”JC-rock”.

De fick skäll för att de gjorde reklam för ett par jeans. Faktum är att de ­aldrig ens fick en krona av ­Levis för att visa upp brallorna.

- Ärligt talat, med tanke på vilken musik som spelas nu för tiden så kan jag känna mig förvånad över reaktionen vi fick då. Branschen har förändrats helt, nu för tiden finns det ingen som anklagar band som gör ­reklam. Men i dag kan jag tycka att det är roligt att vi fick den där stämpeln, vi ­hade ju inte gjort något ­annat än tagit emot ett par gratis jeans, säger Jesper Anderberg.

Fick fler fans

Han konstaterar att de ”gick vinnande ur fajten”.

- Vi fick publicitet och fler fans. Det var rätt coolt att vi lyckades göra så många upprörda.

Maja slår fast att det inte spelar någon roll nu, drygt tio år senare, med otaliga utomlandsturnéer i bakfickan.

- Vi lyckades i USA. Vi har hela världen som marknad. Det är det inte många band som lyckats med.

Har blivit folklig

Under det senaste året har Maja tagit steget in i folkligheten. Hon har del­tagit i ”Så mycket bättre” och hyllats brett för sitt ­ärliga sommarprat i P1.

- Det märks så klart en del när jag är hemma i Sverige. Det är lite mer autografskrivning. Men på våra gig har vi inte märkt av någonting, det kanske är några fler. Men det är mest som vanligt, säger hon.

Ingen schlager

I somras stod The Sounds på Allsångsscenen för första gången. Men folklighetens högborg, Melodifestivalen, är inte aktuell. Trots att de får frågan var och vartannat år.

- Det är ett bra sätt att ­begrava ett bands karriär, säger Jesper.

Maja skrattar:

- Vi hade inte gått vidare! Det är kanske inget att vara stolt över, men det är så det är.

The Sounds om ...

... vad de saknar när de är på ­turné

- En kyl, det är skönt att ha en egen. På turné finns det mest dricka och någon vaccumförpackad ost. Basic grejer, sånt är skönt att ha hemma. Och rinnande vatten, säger Jesper.

- Och att kunna baja på toan, tillägger Maja.

... sina divavanor

- Vi har inte några. Mina vänner brukar säga att jag borde lägga till ­divalater, säger Maja.

- I början kunde vi turnera i en grönsaksbuss huller om buller, det hade vi inte gjort nu, säger Felix.

- Men det har blivit ett och ett ­annat parkettgolv det här året också, så det är inte så mycket nytt där, säger Maja.

... fördelarna med ­Sverige

- Även om vi gillar vädret i andra länder så tycker jag personligen att det är det mycket lite som inspirerar där. När det är kallt och mörkt och lite vemodigt så får man fram andra känslor, säger ­Jesper.

Nöjesbladet möter

Vem: The Sounds. Var: Hotell Hellsten. Vilka: Tre av fem medlemmar från bandet. Maja Ivarsson, Jesper Anderberg och Felix Rodriguez. Varför: För att de är aktuella med albumet ”Weekend”.

Följ ämnen i artikeln