Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Den smarta vägen till vacker hy

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-01-24

Paula Begoun: "Kosmetika- branschen är en riktig ljugarbransch"

Glöm mirakelkrämer — de finns inte.

Och dyra krämer behöver inte vara bättre än billiga.

Budskapet kommer från sminkpolisen Paula Begoun som får kosmetikabranschen att darra av rädsla.

Skönhetspolisen Paula Begoun.

I hemlandet USA är Paula Begoun kultförklarad, och kan närmast jämföras med Sveriges Sverker Olofsson, från tv-programmet ”Plus”.

Hennes inflytande gör henne till sminkproducenternas skräck. För dissar hon en produkt, är det lika bra att lägga ner verksamheten.

”Det finns inga mirakelkrämer”

Ingen hudvårdsprodukt går fri från granskning när hon är i farten. Och hennes dom är ofta hård.

– Det finns inga mirakelkrämer. Sluta upp att bli förförd av löjliga reklamkanpanjer. Din inre skönhet är ovärderlig i pengar, och yttre skönhet behöver inte kosta skjortan, skriver hon i sin bok ”The Beauty bible”.

Paula slog igenom i början på 2000-talet med den rekordtjocka hudvårdsbibeln ”Don’t go to the Cosmetic Counter without me” (Gå inte iväg till sminkdisken utan mig) på 1362 sidor. Den innehåller alla kända hudvårdmärken, ingredienser och recensioner av minsta lilla produkt som får plats i en necessär. Boken har sålt i en miljon exemplar och uppdateras varje år.

Paula Begoun tar bestämt avstånd från kändisprodukter och kulten som uppkommer när man får reda på vilken produkt stjärnorna använder.

– Många kvinnor kan inte vänta med att köpa stjärn- och statusprodukter. Man tror automatiskt att stjärnorna är vackra bara för att de använder just den speciella produkten. Men så är det ju inte, skriver hon.

Tre tips att tänka på

På sin hemsida tipsar hon om bland annat tre saker man ska tänka på när man köper hudvårdsprodukter.

– Kolla innehållsförteckningen och lär dig vad de olika ingredienserna gör med huden. Naturliga produkter behöver inte vara bättre för huden än syntetiska.

– Tro inte på alla forskningsrapporter och tabeller. Kosmetikabranschen är en riktig ljugarbransch.

– En billig produkt behöver absolut inte vara sämre än en dyr.

Läs mer:

Agneta Elmegård

Följ ämnen i artikeln