Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Poddbokssuccén visar vägen in i framtiden

Publicerad 2022-11-14

I början var det oftast två kompisar som snackade med varandra. Men nu växlar podcasten upp. I framtiden väntar mer dokumentärer, drama och specifika ”poddböcker”.

– I år gick dokumentärer om samtalspoddar i popularitet för första gången på Spotify. Och det är ett rätt stort skifte, säger Spotifys svenske podcastchef Karin Bäckmark.

Det som började som enkla samtal har blivit big business och väldigt populärt. Allt fler har en podcast i hörlurarna.

– Över 50 procent av oss svenskar lyssnar regelbundet på poddar, men det växer fortfarande och jag tror att det här bara är början, säger Spotifys Karin Bäckmark.

Lyssnarna kräver

Spotify är bara ett av företagen som satsar hårt på podcast. Även Sveriges Radio och flera andra aktörer testar nya format, värvar stjärnnamn och lanserar dokumentärer, true crime-reportage och drama.

– Precis som alla nya medier så börjar det någonstans och så växer det. Det som vi kommer att se är mer formaterade och mer välproducerade poddar. För det är så att våra lyssnare kräver mer och mer kvalitet ju längre tiden går, säger Hannah Widell, grundare och vd för Perfect Day Media.

Hennes företag ligger bakom ett av de senaste årens mest lyckade nya format – poddboken.

Diamant Salihus bok ”Tills alla dör” har sålts i över 150 000 exemplar, men han har nått ytterligare nästan lika många med den poddbok som lanserades i juli. 125 000 unika lyssnare har hört på podcastavsnitten, berättar han.

Med miljöljud och musik

Podcastversionen av Salihus fackbok om gängkriget i nordvästra Stockholm är inte bara en ljudbok utan innehåller ljud från nyhetsrapportering och miljöljud, men också musik med de hiphopartister vars låtar spelar så stor roll i konflikten.

– I boken refererar jag till vad de sjunger i sina texter, här kan man faktiskt lyssna och få en helt annan inblick, säger Diamant Salihu.

Han tror att det kan vara ett sätt att nå ut till människor som inte läser böcker, men är vana vid podcastformatet.

– En del som kanske tycker att de inte har haft tid eller är vana vid att läsa kanske kan lockas in att lyssna på det här formatet.

För Spotify har podcaster blivit en viktig innehållsdel vid sidan av musik. Strömningstjänsten producerar egna poddar och är också en plattform för andra bolag.

Karin Bäckmark märker av att lyssnarnas aptit på mer genomarbetat och redaktionellt innehåll än bara snack mellan kompisar blir allt större. Spotify lanserade tidigare i år thrillerserien ”De fria”, ett ljuddrama med Alexander Abdallah, Hedda Stiernstedt och Felix Sandman. Det är en satsning som fick stort genomslag och kommer att följas av fler.

– Just på dramasidan kommer vi att se mycket mer, säger Karin Bäckmark utan att vilja gå in på mer detaljer.

Specialskrivet för podd

Även Sveriges Radio satsar mycket på drama i poddversion. Det som förr kallades radioteater har gått i graven och bytts ut mot historier specialskrivna för poddformatet, även om de också sänds i radio.

– Alla våra avsnitt är 25 minuter för att man ska kunna lyssna till och från jobbet. Man blir väldigt trött av att lyssna på ljud länge. När man tar bort ett sinne måste man fokusera mycket mer. Så det är de korta avsnitten som får mer lyssning, berättar Moa Gammel, konstnärligt utvecklingsansvarig på Sveriges Radio Drama.

Intresset är stort. Högprofilerade serien ”Före efter” om mordet på Anna Lindh följs nu av en serie om giftskandalen i Teckomatorp på 70-talet. Och ”P3 Serie” har en räckvidd på 250 000 lyssnare, berättar hon.

– Så det är ju som en väldigt framgångsrik långfilm på bio.

Moa Gammel tror att vi bara har sett början på en dramaexplosion inom poddvärlden. Härnäst satsar Sveriges Radio på ”Brottskod 06”, en spänningsserie om sexuella övergrepp mot män.

Men drömmen är att göra interaktiv skräck, säger hon. Men hjälp av ny teknik kan lyssnaren själv välja vad som ska hända i olika scener.

– Det finns teknik för det redan, där får man se vem som blir först med det.

Bitit sig fast

Men innebär satsningen på drama och dokumentärer att den traditionella samtalspodcasten är på väg bort? Nej, säger Hannah Widell. Hon har även en egen populär podcast med sin syster Amanda Schulman.

– De stora stora poddarna har bitit sig fast och kommer att stanna där. Det är som när man har tittat på en tv-serie länge och ska titta på något nytt. Det är skitjobbigt att ta sig in i det. Du har ju de där rösterna som du tycker om.

Perfect Day Media producerar även långkörare som ”Alex och Sigges podcast” med Alex Schulman och Sigge Eklund, som har hållit på vecka ut och vecka in i över tio år.

Hannah Widell tror att den typen av podcaster kommer att finnas kvar väldigt länge.

– Podd är väldigt härligt på det sättet att man har en så oerhört nära relation. Man lyssnar inte i högtalarna, utan i öronen, ofta när man göra saker ensamt. Och vi är ganska ensamma, vi människor, så vi behöver de här vännerna som vi har i våra poddar.

Följ ämnen i artikeln