Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Burberry bryter ny modemark

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-09

Köp plaggen
direkt från catwalken

Modevärlden svänger snabbare än någonsin. Nu kan du köpa plaggen som visas på catwalken - innan de ens nått butik. Burberry är först ut.

Burberry höst/vinter 10.

Att framtiden är nära är något vi vant oss vid i internets och högteknologins gyllene ålder.

Tiden då press och inköpare fick se kollektioner ett år innan konsumenterna är längesen förbi. Modebloggare och internetanvändandet har gjort att läsare och köpare direkt har kunnat se vad som väntar nästa säsong. Nu tar vi ännu ett steg i direktkontakten mellan konsument och designer.

Succé för blocktajts

I våras visade The Local Firm ett par blockmönstrade tajts som modebloggarna på front row blev mer än förtjusta i. Snabbt beslutades att smida medans järnet var varmt och tajtsen kom i produktion direkt istället för att vänta in den säsong då de egentligen var menade för. Resultatet blev en slutsåld succé. Nu tar brittiska modehuset Burberry ännu ett steg längre.

Under deras visning i London den 21 september (som ni kommer kunna se live på sofismode.se) kommer du som konsument direkt kunna köpa de plagg som modellerna visar upp på catwalken. Du kan alltså redan nu köpa det som egentligen är menat för våren 2011.

Även Rad Houranis vårkollektion för 2011 kommer att finnas till försäljning direkt efter hans visning i New York senare i veckan.

Dödsstöten?

Sofis modes stylist Karolina Skande ställer sig något undrande till den senaste utveckligen:

– Är det här dödsstöten för de traditionella modesäsongerna? Finns det ens någon vits i att visa kommande säsonger på catwalken om det här fenomenet blir allt mer utbrett? Borde man inte visa plaggen i säsong i sånt fall, för det blir onekligen lite koko när konsumenterna ska handla skira vårklänningar i september och tjocka vinterjackor i februari, skriver hon på bloggen Hotspot.

Följ ämnen i artikeln