Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Indiska gör det ingen annan gör

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-08

Enda butikskedjan som gör kollektionsvisningar

Vi har vant oss vid att catwalken är platsen för den dyra designen och de stora designstjärnorna. Det är sällan som butikskedjor sticker upp och gör regelrätta modevisningarn. Men Indiska tänker inte så.

– Vi tycker att det är viktigt för vår själ och image att visa hur Indiskastilen ser ut. Det gör man ju egentligen bara med en riktigt bra, fin och inspirerande visning, dessutom är det en otroligt rolig utmaning, menar Lotta Thambert och Lisa Björk, designers på Indiska.

– Det ger ju också ett annat resultat. Du ser plaggen på ett annat sätt med hjälp av styling än om du ser den på en galge, och det är klart att till exempel inbjudna bloggare gör sitt till för att sprida vårt varumärke till skillnad om vi inte skulle göra någon visning alls.

Färg och blommor

Igår visade alltså modekedjan Indiska sin höstkollektion på Kulturhuset i Stockholm och det var en blommig och färgglad höst som visades upp, långt ifrån den svarta och gråa höst som vi nordbor gärna kryper in i.

Indiska har ju en ganska egen stil. Hur tänker ni trendmässigt när ni skapar en kollektion?

– Även om Indiska står för något som ingen annan direkt gör, med färg och material, så följer vi med i trendsvängarna. Som exempel så har även vi de långa kjolarna och ponchos, men med en doft av Indien, säger Lotta Thambert.

Följ ämnen i artikeln